سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 87/8/15

پس از گذشت یک قرن و افزایش جمعیت در شهرها، مسوولان شهری ساختمان‌های بلند عمومی و معابر عظیم را بر ساختمان‌هایی با طراحی زیبا ترجیح دادند و ساختمان‌های بلند یکی پس از دیگری ساخته شدند.

از زمانی که قبایل چادرنشین تصمیم گرفتند در حواشی رودخانه‌ها یکجانشین شوند، تا امروز شهرها دچار تغییرات زیادی شده‌اند.

تغییراتی که شهرها را از زندگی چند صد نفری به میلیون‌ها انسان در کنار یکدیگر رساند و حتی در روزگار باستان شهرهای بزرگی چون تبت، منفیس، بابل، شوش، سور، سیدا و اورشلیم را به وجود آورد.

اکتشافات باستان‌شناسی شهرهای قدیمی شواهدی از برخی برنامه‌ریزی‌های عمرانی شامل نظم‌دهی خانه‌ها در الگوهایی با قاعده مستطیلی شکل و مکان شناخته شده ساختمان در کنار راه‌های اصلی، آشکار می‌سازد.

اولین قوانین شهرسازی

تاکید بر برنامه‌ریزی شهری از سرزمین یونان و روم آغاز شد. معمار یونانی به نام «هیپوداموس» اهل میلوتوس (??? تا ???سال قبل از میلاد مسیح) سکونت‌گاه‌های یونانی نظیر پرین و پیروس را طراحی کرد. وی که به عنوان پدر شهرسازی معروف است، بر طراحی هندسی شهرها تاکید داشت. قلعه‌های مذهبی و مکان‌های عمومی شهروندی را طوری جهت می‌داد که یک احساس توازن و تناسب از آنها حاصل شود.ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 87/8/15

مشهد به عنوان یک شهر مذهبی و زیارتی از ارزش زیادی در میان مجامع اسلامی جهان بر خوردار می باشد. شهری که سالیانه چیزی حدود 2برابر جمعیت شهر پذیرای زائران و توریستانی از تمام دنیا می باشد . وجود حرم مطهر امام رضا(ع) ارزش و قداست

خاصی به این شهر بخشیده به همین دلیل این شهر نیازمند مدیریت قوی در امر برنامه ریزی و طراحی شهر ی و حتی مدیریت امور جهان گردی می باشد ولی......

هر شهر نیازمند وسائل و ابزاری برای ارتقاء ارامش شهروندان ساکن در ان شهر میباشد که یکی از انها که خیلی هم مهم است پل های هوایی عابرین پیاده می باشد که از نظر هزینها از زیر گزرهای عابر پیاده به صرف تر است . همان طور که می دانیم این پل ها به دلایلی از جمله هزینه کم " نصب سریع "تآثیر گزار بودن در منظرها و خیابان ها چند سالی است که مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته که شهر مشهد جدا از این فرایند نبوده.این پلها که به دو صورت رو باز و مسقف نصب می شدند.

این پلها موجب رضایت بسیاری از شهروندان که در حاشیه بزرگراها و خیابانهای عریض شد.این پلها با ساخت پلT شکل بلوا ر آزادی که پارک ملت را به اول خیابان سجاد که یکی از محلات پر رفت و امد شهر می باشد را به هم وصل و موراستفاده کثیر شهروندان قرار گرفت این پل که اولین پل سقف دار در مشهد بود با سقفی از جنس طلق های رنگی شکل زیبایی به خود گرفته بود که با گذشت چند چهار شنبه سوری و جام جهانی و چند حادثه دیگر که از گفتنش معذورم تمام ان زیبایی خود را از دست داد .

پس از ان روند پل سازی در مشهد به طور فاحشی افت کرد.که صدای خیلی از شهروندان که بیشتر در محلهای متوسط و پایین شهر بودند را در اورد

اما این روند در چند سال اخیر رشد سریعی گرفته که این رشد با گشتی در شهر به چشم می اید
شاید یکی از مسائلی که مسئولین این بخش به ان توجه نکردند نبود فرهنگ استفاده از ان می باشد که بازهم نبود این فرهنگ در محلهای متوسط و پایین شهر بیش از پیش احساس می شود . به طوری که با توقف چند ثانیه ای در اطراف ای پلها دیده می شود که افرادی از زیر این پلها عبور می کنند

به قول یکی از مسئولین شهرداری ها و سازمان ترافیک باید دلیل این گونه حرکت ها را ریشه یابی کند البته که ما هم به عنوان یکی از صاحب نظران به ریشه یابی این مشکل می پردازیم.

 

منبع : http://www.urbanism85.com/




ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : یکشنبه 87/8/12

برج مونرو

ارتفاع: 449 فوت (508 فوت بالاتر از سطح دریا)

طبقات: 25/29 (با احتساب طبقات مکانیکی)

زمان تکمیل: 1981

طراح: بالو،جاستیس و معماران آپتون (ریچموند)/ شرکت اینتراسپیس (طراحان داخلی-واشینگتن)/ جی. کنون پرین (پیمانکار- ریچموند)/ ساختمان سازی بلیک (پیمانکار- واشینگتن)

برج مونرو بلند ترین ساختمان در شهر ریچموند و تمام ایالت ویرجینیا است؛ اما با بیش از 400000 فوت مربع در مقایسه با ساختمانهایی با اندازه مشابه، کوچک به نظر می رسد. در طراحی این بنا، یک ساختار دوقلو در انتهای شمالی پارکینگ در نظر گرفته شده بود که نشانگر پس روی اوایل دهه هشتاد است وعدم کفایت ذاتی درطراحی ساختمان، ارزش پروژه مذکور را از بین برده است. ساختمان دارای چهار طبقه مکانیکی است که دوتای آنها در پنت هاوس و دوتای دیگر در وسط ساختمان قرار دارد. ساختمان مونرو عمود بر بزرگراه میان ایالتی 95 است و جلوه خاصی در نظر کسانی که به مرکز شهر سفر می کنند؛ می آفریند.

 

برج مونرو

ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 87/8/10

برنامه هایی که ایالات متحده برای پیشرفت بزرگراهها اجرا نموده است

 

برنامه چشم انداز بزرگراههای کالیفرنیا:

بزرگراههای بسیاری درایالات متحده در مناطق خوش منظره و باچشم اندازی زیبا قرار دارند. برنامه چشم انداز بزرگراههای کالیفرنیا توسط مجلس نمایندگان آمریکا در سال 1963 بوجود آمد. هدف از تصویب این طرح،حفاظت و نگهداری مناظر اطراف بزرگراهها از تغییراتی بود که منجر به لطمه زدن به زیبایی و طراوت زمینهای اطراف بزرگراه می شد.

سرزمینهای سرسبز و مزارعی که از نظر مسافران زیبا و جذاب به نظر می رسد ودیدن آنها لذت بصری به همراه دارد؛ از جمله مناطقی است که باید از تعرض بزرگراهها دور نگاه داشته شوند.

 یک برنامه چشم انداز جاده ای از اجزای زیر تشکیل یافته است:

1. نظارت و کنترل بر استفاده از زمین و حجم پیشرفت کار

2. برنامه ریزی دقیق و جزئی محل ایجاد پروژه

3. کنترل و نظارت بر نصب آگهی های تبلیغاتی(شامل پوستر و بیل بورد)

4. توجه خاص به محوطه سازی وایجاد فضای سبز

5. همکاری شهروندان و استقبال عمومی در پیشرفت این نکات بسیار حائز اهمییت است .ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : پنج شنبه 87/8/9

کمیسیون برنامه ریزی شهر فیلادلفیا از بخش ها و حوزه های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام بطور جداگانه قوانین و چهارچوب های مدیریتی خاصی را دنبال می کنند و بطور کلی با هدف توسعه و بهسازی شهر به انجام وظیفه مشغولند در بخش زیر به بررسی چندین مورد از حوزه های مختلف این کمیسیون می پردازیم.

 

وظیفه کمیسیون برنامه ریزی:

کمیسیون برنامه ریزی فیلادلفیا مسئولیت هدایت و پیشرفت قانونمند توسعه را در این شهر بر عهده دارد.

بر طبق چهارچوب قوانین محلی در سال 1951 وظایف و توانمندی که برای این کمیسیون در نظر گرفته شد، شامل آمادگی برای انجام:

--  طرح ها و پروژه های جامع و تغییر و تبدیل آن    

--  اجرای برنامه های مهم و تنظیم بودجه

--  تعیین مقررات نواحی و بهسازی

--  تنظیم و وضع قوانین و مقررات تقسیمات زمین

مراجع قانون گذار فیلادلفیا مشخص کردند که کمیسیون برنامه ریزی باید از 9 عضو،  بعلاوه یک مدیر عامل و یک مدیر امور مالی، مدیر روابط اجتماعی که به نسبت مقام شغلی خود ارائه خدمت می کند و یک شهردار که خود حق انتخاب شش نفر را برای خدمت در کمیسیون دارد، تشکیل شود.

کمیسیون برنامه ریزی نیز خود رئیس و هئیت رئیسه تمام وقت را به همراه یک گروه مدنی 70 نفره که شامل کارمندان و پرسنل اداره برنامه ریزی استراتژیک می باشند، انتخاب می کند.

این گروه متشکل از معماران، برنامه ریزان و طراحان شهری است که توسط سیستم اطلاعات جغرافیایی یا GIS، پرسنل دفتری و اداری، پشتیبانی می شوند.ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : پنج شنبه 87/8/9

شهرک Courtside Village، یک طرح شهری 70 آکری است که در محدوده شهری "سانتا روزا" در کالیفرنیا با جمعیت 140000 نفر در حال اجرا است. در این طرح، خصوصیات سنتی احیاء شده بسیاری به چشم می خورد که شمه ای از آن به این قرار است:

 

شهرک Courtside Village

-- خیابانهای باریک با عرض 30 فوت با محدوده پارکینگ در دو سو و گلوگاه هایی در سر چهار راهها

-- حداقل پس روی (10 فوت) بهمراه ورودی رو به جلو در خانه ها

-- همسایگی های مختلط. خانه ها از 1100 تا 2400 فوت مربع متغییرند.

-- احداث  واحدهای سنتی، دلخواه می باشد و شهرک دارای واحدهای اجاره ای چند خانواری خواهد بود. ساخت واحدهای سنتی روی گاراژها نیز بنا به تمایل مشتری است.ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : پنج شنبه 87/8/9

شهرداری شهر Anchorage :

شهر Anchorage آلاسکا یکی از مناسبترین شهر ها برای زندگی در آمریکا است. این شهر در یکی از دیدنی ترین مکان های دنیا قرار گرفته است. پاکیزگی، آب و هوای سالم، طراوت و طبیعت زیبای این شهر در تمام فصول آن را به مکانی پر رفت و آمد و توریستی تبدیل کرده است.

اتحادیه مدنی ملی در سال 2002 شهر Anchorage  را یکی از 9 شهر تماماً آمریکایی این کشور نامید. شهرAnchorage  نیز بیش از 50 سال است که پایداری و بزرگی خود را حفظ کرده است.  

Anchorage در طول فصول مختلف سال امکان استفاده از سرگرمی ها و فعالیتهای بسیاری را برای شهروندان و بازدیدکنندگان فراهم می کند بطور مثال در تابستان ماهی گیری و قایقرانی و در زمستان اسکی از سرگرمیهای بازدیدکنندگان آن می باشد.

 بخش اطلاعات:

این بخش عمدتاً کارهای اصولی ساخت بزرگ راه ها، طراحی چهارراهها و تقاطع ها و تنظیم زمان علامات راهنمایی و رانندگی را انجام می دهد.

با جمع آوری  و تجزیه و تحلیل محاسبات حجم ترافیک و کسب اطلاعات روند ترافیک، گزارش شرح تصادفات، مدیریت سرعت ترافیک و مطالعات بسیار این بخش اطلاعات مورد نیاز مطالعات مهندسین ترافیک را جمع آوری می کند.

هر ساله، پس از تقسیم بندی و خلاصه کردن گزارشات تصادفات و جمع آوری آنها توسط شهرداری   Anchorage ، بخش اطلاعات گزارش سالانه ترافیک را منتشر می کند.

جمع آوری این گزارشات برای ارزیابی، تجزیه و تحلیل، تعیین روشهای صحیح حمل و نقل و بررسی در جلسات شهرداری که موضوعات بهسازی ایمنی ترافیک و عملکرد بهتر علامات کنترل ترافیک را شامل می شود، بکار می رود.ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
<   <<   6   7   8   9      >
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 82
بازدید دیروز: 56
کل بازدیدها: 546021

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس