سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 87/5/19


پرسه زدن در راهروهای طبقه دوم سالن شهرداری تهران چندان خالی از لطف نیست،علاوه بر صدای مبهم تلفنها که میآید و نمیآید، حضور تعدادی از شهروندان در اتاقی موسوم به «مراجعه مردمی»، شاید نظر هر تازه واردی را به خودجلب کند.
اینجا مرکز نظارت همگانی ????شهرداری تهران است. هر تماس شهروندان میتواند گویای یک خاطره نگفته باشد؛ ماجرایی که هیچ کس آنرا نشنیده است.
اما علیرضا محمودی، رئیس سامانه نظارت همگانی???? شهرداری تهران برایمان از سامانه نظارت میگوید. سخن گفتن با او در انبوه صدای تلفنها و پیامها لذت بخش است. او از احساس مسئولیت شهروندان تهرانی در اداره شهرشان میگوید و معتقد است که اگر مردم بر مدیریت شهری نظارت داشته باشند و در آن مشارکت کنند، حس اعتمادشان به مدیران شهری بیشتر میشود.
شهر تهران، تنها خیابانها و کوچههایش نیست. شهر تهران تنها به ? میلیون خودرویی که در آن تردد میکنند، یا جمعیت ? میلیون نفری که در آن زندگی میکنند نیست. اینجا، در سامانه نظارت همگانی ????، شهر مفهومی دیگر دارد. تهران در سالنها و اتاقهای مختلف این سامانه، مشکلات مردمی است که در کریدورهای ساختمانهای شهرداری فراموش شدهاست.
در این جا شهر تهران، مشکلات و مسائل بیپاسخی دارد که تا به امروز هیچکس به آنها توجه نکرده است. شهر تهران در این سامانه معنایی تازه دارد.
علیرضا محمودی، در همان لحظات اول با لبخندی بر لب برایمان از اهمیت ایجاد اعتماد میان شهروندان تهرانی میگوید. او سامانه نظارت را یکی از کلیدیترین موضوعات مدیریت مدرن میداند.
« ???? به عنوان مکانیزم نظارت مردم بر حاکمیت است. البته این تجربه شاید در بسیاری از دستگاهها شکل گرفته، اما چندان موفقیت آمیز نبود. چرا که پشتوانه علمی نداشت. اما نظارتی که هم اکنون در مدیریت شهری اعمال میشود، از سوی یک شورای راهبردی، که عمدتا اساتید دانشگاه هستند، رهبری میشود.
ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 87/5/18

 

اگر بنا باشد شما شهروندان تهرانی گزینه ای را برای حمل و نقل عمومی به عنوان بهترین راه حل مشکل ترافیک پایتخت پیشنهاد دهید، به کدام گزینه اشاره می کنید؟ این سوالی است که همه ما باید بدان پاسخ دهیم. ولی قبل از پاسخ باید اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنیم.
نام مترو، آسایش ناشی از کاربرد صحیح علم و تکنولوژی را در ذهن و فکر مردم تهران مجسم می نماید.
مردمی که دردهای کهنه از زخم های سوزان، ترافیک، تصادف، صدای خشن ناشی از ازدحام خودروها، قتل هزاران ساعت از عمرگران بهایشان در اتوبوس ها و تاکسی ها، در سینه دارند.
تا زمانی که این دردها با تمام وجود لمس و احساس نگردند، سخن گفتن از این آلام، فقط تکان دادن تکه زبانی کوچک و بیان سخنان بی روح بیش نخواهد بود.
فهم عمق درد جانکاهی که، هستی و آرامش مردم شهر را چون سرطانی که در جسم وجانشان ریشه دوانده و آنها را به آرامی رو به سوی مرگ می برد، برای کسی که این آلام را لمس نکرده قابل درک نیست.
یافته های یک پژوهش دراوایل سال 84 حاکی است: 72درصد آلودگی هوای تهران ناشی از مصرف سوخت های فسیلی به ویژه در سیستم حمل و نقل است که روزانه حدود سه تن مونوکسیدکربن، 45تن هیدروکربن نسوخته،
ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 87/5/5

  تنها راه تراکم سازی شهری، مرتفع سازی است.

صد سال پیش معماری از شیکاگو با نام "لوئیس سالیوان" مطالب جالبی را در مورد آسمانخراش ها بیان کرد: "مشخصه اجتماعی یکی از ابعاد حایز اهمیت در ساختمانهای مرتفع است. این ساختمان ها می بایست آنچنان فاخر و عظیم باشند که بتوانند به قدرت خلاقه معماری جذابیت ببخشند. اما زمانی که شاهد فقدان این قدرت خلاقه هستیم این موارد بسیار ناامید کننده خواهند بود."

ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 87/5/2

استفاده از مصالح

در هنگام استفاده از مصالح در محوطه سازی پارک ها و باغات نیاز به توجه تکنیکی در این خصوص وجود دارد. مثلا استفاده از کالار سیمان در پارک ها که امروزه رایج شده و بسیاری از جنبه های زیبا شناختی آنها را نابود ساخته است. زیرا سیمان از نظر ساختار بسیار ناپایدار است، هنگامی که اولین برف می بارد بسیار شاداب و پرطراوت به نظر می رسد اما پس از آن کیفیت خود را از دست می دهد. دومین مساله این است که برف سمبل پاکی و عفت است و این درحالی است که سیمان و بتون معنای وحشت و خشونت را به انسان القا می کند. بنابراین از سیمان و بتون می بایست در مکان هایی از پارک که در معرض دید نیستند مورد استفاده قرار گیرد. در مقابل سنگ نشان دهنده استحکام، وحدت و جاودانگی است. سنگ در بسیاری از ادیان مقدس است. مثلا در دین اسلام سنگ سیاهی که در کعبه زائرین ان را می بوسند و معتقدند که از بهشت آمده و در هنگام نزول از آسمان به رنگ سفید بوده اما در اثر گناهانی که بشر مرتکب شده سیاه شده است.

 

ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 87/5/1

با حرکت کند توسعه مترو و پس از آن که بخش عمدهای از مسافران تاکسی و حتی مترو، با افتتاح رسمی خط تندرو «آزادی – تهرانپارس» در اول مهر امسال، به استقبال خط موسوم به BRT آمدند و شاهد حجم زیادی از مسافران در این مسیر هستیم، سرانجام شهردار تهران، به وعدهاش عمل کرد و بدین ترتیب، 263دستگاه اتوبوس جدید چپدرشده، وارد خط شد تا زمان آمدن اتوبوسهای خارجی چپدر، در ابتدای سال آینده، به کار خود ادامه دهند.
علیرغم اثرات مثبت ایجاد خط BRT و خوشحالی مسافران تهرانپارس - آزادی از ورود اتوبوسهای چپدر باید اذعان کرد که این تعداد اتوبوس، جوابگوی شمار مسافران آن نیست و از سوی دیگر ادامه تردد اتوبوسهای راستدر، مشکلاتی را برای مسافران به همراه دارد. از جمله این که اتوبوسهای راستدر، طبق روال معمول خود در کنار خط ویژه اقدام به پیاده کردن مسافر میکنند؛ در حالی که فاصله اتوبوس تا کنار خط ویژه کمتر از یک متر است، یعنی یک نفر که پیاده میشود، دیگر کسی نمیتواند رد شود و این یعنی معطلی اتوبوس و مسافر!
چپدرها هم هنوز استاندارد نیستند
فقط آنهایی که پا دارند، میتوانند سوار شوند
شهردار تهران بارها اعلام کرده که میخواهیم اتوبوسها و خطوطی در شأن شهروندان تهرانی ایجاد کنیم. علیرغم نقاط قوت اتوبوسها و ایستگاههای جدید، اما هنوز هم اتوبوسها نقاط ضعف قابل توجهی دارند: ورودی در اتوبوسهای چپدرشده برای ورود ویلچرسوار بازتر و میلهها برداشته شده؛ اما در بسیاری از ایستگاهها سطح پله پایینی اتوبوس با سطح ایستگاه هم اندازه نیست و حداقل ?? سانتیمتر فاصله دارد.
رانندهها هنوز آموزش لازم را برای ایستادن در جلوی ورودی و خروجی ایستگاه ندیدهاند و موقع توقف در ایستگاه مسافران با دیوار ایستگاه مواجه میشوند و صدای اعتراض بلند میشود! ورودی ایستگاه دارای سه پله بلند است و رمپ برای ورود ویلچر سوار و افراد پیر و سالخورده هنوز تعبیه نشده است!
اتوبوسها هنوز در چهار راه ولی عصر(عج) و میدان فردوسی پس میزنند
یکی از ایردات اصلی خطوط موسوم به BRT ، پس زدن اتوبوسها در چند نقطه پرجمعیت از جمله میدان فردوسی و چهار راه ولیعصر (عج) بود. این ایراد را چند بار مدیرعامل اتوبوسرانی و شهردار تهران نیز تایید کرد و قرار بر رفع این مشکل بود، اما متاسفانه پس از نصب ایستگاه جدید و ورود اتوبوسهای چپ در، هنوز شاهد پس زدن اتوبوسها از این دو نقطه پرجمیعت هستیم، بطوریکه پس از توقف سه اتوبوس کنار ایستگاه، اتوبوسهای بعدی باید تا وسط میدان یا چهارراه بیایند و منتظر شوند تا جایگاه خالی شود.
همچنین باید به مدت زمان انتظار مسافران در اتوبوس برای قرار گرفتن در کنار جایگاه اشاره کرد، رانندگان اتوبوسها موظف هستند، قبل از قرار گرفتن در جایگاه، مسافران را پیاده نکنند، به همین دلیل خالی شدن جایگاه از اتوبوس و کنارگیری اتوبوسهای بعدی حداقل سه تا چهار دقیقه طول میکشد!
مسافرها همچنان در خط ویژه رها هستند
گفته میشد امنیت مسافران BRT هنگام سوار و پیاده شدن باید کاملا تامین شود اما این احتمال که مسافران هنگام ورود و خروج از جایگاه، ممکن است با اتوبوس برخورد کنند، همچنان وجود دارد.
در کشورهای دیگر که این طرح اجرا شده، برای عبور مسافران در هر ایستگاه یک روگذر و یا زیرگذر نصب میشد، اما این اقدام در خط موسوم به BRT شهر تهران امکان اجرا نیافته و در حال حاضر گاهی اوقات، مردم برای گذر از خط ویژه یا از روی نردهها می پرند یا در منتهیالیه نردهها راه میروند تا اتوبوس با آنها برخورد نکند!
تکلیف بلیت مسافران وسط خط چه میشود !
ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 544888

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس