سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 87/1/31

گسترش چشمگیر شهرنشینی در سالهای اخیر به ویژه افزایش جمعیت مهاجر در ابرشهری چون تهران، مسائل و مشکلات بسیاری را برجای گذاشته است، روند سریع هجوم به شهرها و نبود منابع کافی و نزول استاندارد زندگی، مسائل و مشکلات خاصی را در زندگی شهری پدید آورده است.
کمبود مسکن، آلودگی هوا، معضلات ترافیکی، وجود بافت های فرسوده شهری، کمبود فرصتهای فراغتی و تفریحی و ورزشی، کمبود مراکز بهداشتی و درمانی، آلودگیهای زیست محیطی و مشکلات دیگر از این دست بخشی از مشکلات حل نشده زندگی شهری است.
مدیریت شهری امروزی در شهرهای بزرگ دیگر قادر نخواهند بود با روشهای سنتی و معمول گذشته در ارائه خدمات یکسویه موفقیتی بدست آوردند.
آن چه امروزه توسعه و بهره وری خدمات شهری را تضمین می کند مشارکت کلیه شهروندان در فعالیت های شهری است. این توسعه باید لزوماً توسط مردم باشد و برای مردم. به عبارتی توسعه باید با مشارکت آحاد مردم از زن و مرد، کوچک و بزرگ انجام پذیرد، تنها در این صورت است که اقدامات توسعه محور بر مبنای نیازها و منطبق با خواسته های مردم خواهد بود و چون به وسیله مردم طراحی شده است پایدار خواهد ماند.
از سویی دیگر مشارکت مردم در روند توسعه آنان را توانمند خواهد ساخت تا مسائل و مشکلات خود را بیابند، برای مشکلات برنامه ریزی لازم را انجام دهند و در اجرای آن برنامه ها سهیم شوند. برخلاف بسیاری از واژگان علوم اجتماعی، مشارکت Participatio واژهای است که به رغم تنوع در مصادیق آن در مورد فضای مفهومی اش ابهام چندانی وجود ندارد و این مفهوم در یک نگرش کلی و عام عبارت است از:
«کنشی قصد مند، هدفدار، ارادی، ارزشی با خصوصیات متعامل بین کنشگر و زمینه محیطی و اجتماعی اش جهت نیل به هدفی معین و مشترک»
برخی مشارکت را به معنی «همکاری و شرکت در کار یا فعالیتی و حضور در گروه یا سازمانی به منظور بحث، تصمیم گیری و پذیرش نقش می دانند.»
مشارکت به تعبیری دیگر به معنی مداخله جمعی شهروندان در طرح های توسعه است بدین مفهوم که مردم هم حق دارند و هم موظف هستند در حل مسائل و مشکلات زندگی جمعی خود مداخله کنند و مسئولیت های بیشتری در تشخیص نیازها، بسیج منابع محلی و پیشنهاد راه حلهای جدید و نیز ایجاد و تقویت سازمان های محلی NGO برعهده بگیرند.
ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : یکشنبه 87/1/11

سلام.

شرمنده که واسه به روز رسانی اینقدر دیر اومدیم. به خاطر مشکلی که در ارسال مطلب تو پارسی بلاگ داشتیم مجبور شدیم که آدرس وبلاگ رو به بلاگفا ببریم. تو این مدت هم مشغول آماده کردن اون وبلاگ بودیم، که الان تقریبا آماده شده دیگه. پس آدرس جدید وبلاگ از این به بعد اینه:

http://3shahrsaz.blogfa.com

در ضمن یه سری مشکلاتی که تو این وبلاگ بود رو حل کردیم و قراره که پروژه های دانشجویی و معرفی کتاب های شهرسازی هم به وبلاگ اضافه کنیم. ایشالا با همکاری شما بتونیم تو این امر موفق باشیم. در ضمن اگر می خواهید مقاله یا پروژه تان تو وبلاگ نمایش داده بشه به میل 3shahrsaz@gmail.com بفرستید. پیشاپیش از همکاری شما بی نهایت سپاس گزاریم.

آدرس جدید وبلاگ:

http://3shahrsaz.blogfa.com




ارسال توسط 3شهرساز
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 8
کل بازدیدها: 544163

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس