سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 86/6/28

حمل و نقل

توسعه شهرها و افزایش جمعیت آن ها در هر شرایطی تأمین ارتباطات و جابجایی جمعیت در انجام فعالیت ها را ضروری می سازد . یعنی اگر در عرصه فضایی شکل دهنده نیازهای جمعیت شهرها که شامل « کار » ، « سکونت » و « گردشگری و گذران اوقات فراغت » می شود ، عامل « حمل و نقل » به عنوان ترن مکمل سه رکن یاد شده ، حضور و بقا در پهنه شهرها را میسر می سازد.

مسأله ترافیک در کلانشهر تهران امروزه به عنوان یکی از حادترین و پیچیده ترین مشکلات شهری جلوه می نماید . حمل و نقل یا به عبارتی صنعت حمل و نقل به عنوان یکی از نیازهای بسیار ضروری جهان معاصر مورد توجه خاص می باشد . این مقوله در سطح شهرها به ویژه شهرهای بزرگ به صورت بارزی آشکار گشته و تمامی زوایای زندگی شهری را در بر گرفته است . روشن است که کارایی سیستم شهری با کارایی و رشد اقتصا شهر و کشور در ارتباط است و بر این اساس است که با ناکارآمدی سیستم حمل و نقل شهری نیز اقتصاد با مشکل مواجه می شود.

سیستم یا شبکه حمل و نقل امروزه به عنوان یکی از ابزارهای بسیار مهم توسعه ، نقش و جایگاه خاصی را در مجموعه شهری کشورهای مختلف دارد. شبکه ارتباطی ( حمل و نقلی ) همانند رگ های بدن انسان ، حیات و زندگی را به شهر می بخشد . ضعف و ناکارآمدی هر جز و یا بخشی از این شبکه ، منجر به کاهش کارایی کل سیستم و بر بخش های دیگر نیز تأثیرات بسیاری می گذارد. حمل و نقل مقوله ای است که نهایتاً منجر به جابجایی مکانی انسان ، حیوان ، کالا و وسائط نقلیه از نقطه ای به نقطه دیگر می شود. این مقوله امروزه آنچنان زندگی و حیات شهری را متأثر ساخته که تصور زندگی بدون آن تقریباً دور از ذهن است.

 

تهیه کننده : امیر ارغوانی

 

برای دریافت کل مقاله روی لینک زیر کلیک کنید:

http://www.hamkelasy.com/conferences/traffic1385/25_(www.HamkelasY.com).zip




ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 86/6/28

چکیده

منظور از فضای سبز شهری در واقع نوعی از سطوح کاربری زمین شهری با پوشش گیاهی انسان ساخت است که دارای بازدهی اجتماعی و هم واجد بازدهی محیطی هستند . فضای سبز شهری از دیدگاه شهرسازی در برگیرنده بخشی از سیمای شهر است که انواع پوشش های گیاهی تشکیل شده است و به عنوان یک عامل زنده و حیاتی در کنار کالبد بی جان شهر ، تعیین کننده ساخت شکل شهر است . اگر هنگام برنامه ریزی برای احداث معابر و فضاهای سبز آن به اثراتی که بر ترافیک عبوری و نقش معابر می گذراند ، توجه نشود مسائل و مشکلاتی را برای عبور و مرور ایجاد می کند که بخش مهمی از آن مربوط به وضعیت ایمنی ترافیک است. در این تحقیق سعی شده است تا با در نظر داشتن انواع تقاطعات و گذرگاه های شهری ، ملاحظات فنی مربوط به ایجاد فضای سبز در هریک از آن ها بررسی گردد .

واژه های کلیدی

فضای سبز ، مسافت دید ، گذرگاه عابر ، دوربرگردان

نویسندگان

رضا نقوی ، مدیر حوزه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد

مسعود نادرنژاد ، کارشناس ارشد راه و ترابری از دانشگاه صنعتی شریف ، سازمان ترافیک شهرداری مشهد

علی زایرزاده ، کارشناس ارشد راه و ترابری از دانشگاه تهران ، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد

 

برای دریافت کل مقاله روی لینک زیر کلیک کنید:

http://www.hamkelasy.com/conferences/traffic1385/40_(www.HamkelasY.com).zip




ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 86/6/28

جنگل با همه زیبایی هایش چشم را خیره می کند. فقط صدای گام های آرامی که بر روی برگ های خشک نهاده می شود سکوت محیط را می شکند. هنوز نمی توان باور کرد که شهر با همه شلوغیش فقط چند ایستگاه اتوبوس از این مکان آرام فاصله دارد.

گویی هرگز انسان دیگری پیش از تو در این محل نبوده است. نه از کیسه زباله یا پسماند ه های پلاستیکی اثری دیده می شود و نه صدای بلندی گوش را می آزارد.

شهر وین با جمعیت یک میلیون و ششصد هزار نفری خود این جنگل زیبا را که در کنارش گسترده است نمی آزارد. سوسوی چراغی که در دور دست ها دیده می شود فقط رستورانی جنگلی است که مملو از جمعیت است ولی حتی از کنار آن هم که گذر کنی هیچ صدای گوش آزاری شنیده نمی شود، هماهنگی انسان و طبیعت و انسان و تکنولوژی را در اتریش به نحو احسن می توان دید.

در میدان مرکزی شهر وین و در کنار کلیسای تاریخی اشتفان که هر روز مملو از گردشگران است، صدای بال کبوتران را هم می توان شنید. همه چیز در این کشور با نگاهی به محیط زیست و حفظ آن برنامه ریزی شده است. در کوهستان های پربرف و در کنار جویبارهایی که آب زلال در آنها جاری است حتی ته مانده سیگاری را نیز نمی توان یافت.

به فرودگاه وین، مسافری که وارد می شود از هیچ چیز بیشتر از سکوت آن لذت نمی برد. کف پوش ها آنچنان براق است که عکس خود را در آن می توان دید.

مسافر خسته با مجموعه ای از اطلاعات و تابلوها برای رسیدن به مقصدش در شهر و یا پرواز دیگر روبه رو می شود. دیگر احتیاجی به پرسش نیست ولی اگر پرسشی باشد با لبخندی از مسئول اطلاعات فرودگاه پاسخ روشن و دقیق دریافت خواهد شد. ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 86/6/28

مدیریت شهری از آن مباحث فوق العاده مهم در حوزه شهری و مدیریتی به حساب می آید که متاسفانه توجه مناسبی به آن نشده است. در این یادداشت در جهت آشنایی بیشتر با این موضوع حیاتی، سعی شده، به چهار نکته مهم مدیریت شهری از دو منظر علمی یا حقیقی و حقوقی اشاره شود. در بخش نخست که شامل نکات اول و دوم می شود، جایگاه رشته مدیریت شهری در میان سایر رشته های علمی مشخص شده و نقش و اثر ارتباط این شاخه علمی با سایر علوم در پیشرفت مدیریت شهری، ترسیم می شود. در بخش دوم (نکات سوم و چهارم) مشکلات و جایگاه و وظایف مدیریت شهری در شوراها و شهرداری ها معین می شود.

نکته اول

در بررسی موضوع و مفهوم مدیریت شهری، ضروری است جایگاه رشته مزبور را در میان سایر رشته های علمی معین کرد. بدین منظور باید به سوالات اساسی زیر پاسخ داد؛

۱) آیا مدیریت شهری، دانشی فرارشته یی است؟

۲) آیا مدیریت شهری، دانشی بین رشته یی است؟

۳) آیا مدیریت شهری، دانشی چندرشته یی است؟

۴) یا اینکه رشته یی مستقل به شمار می رود؟ ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 86/6/28

تهران در آغاز سلطنت پهلوی به همان صورت اواخر عهد قاجار باقی مانده بود، زیرا پس از مرگ ناصرالدین شاه، تا این زمان تغییرات محسوسی در وضعیت تهران به لحاظ توسعه شهری انجام نشد. با شروع دوره پهلوی تحولات گسترده ای در تهران به وجود آمد و ساختارهای موجود حاکم بر جامعه تحت تاثیر این دگرگونی ها، قرار گرفت. پیدایش و گسترش نهادهای جدید شهری و تشکیلات اداری، نیازمند ایجاد ساختمان هایی در سطح کشور، به ویژه پایتخت بود. ورود اتومبیل، هر چند قبل از این دوره باعث تغییرات اندکی در شهر ناصری شد، اما در این دوره تاثیر اساسی در شکل توسعه شهر گذاشت. شهر از هر سو شروع به گسترش کرد ولی دامنه آن، محدود به حصار ناصری باقی ماند و در پی ساخت و سازهای روزافزون، تخریب حصار ناصری از سال ۱۳۱۱ شمسی آغاز شد و تا سال ۱۳۱۶ ادامه یافت. خندق های پیرامون شهر ناصری شکل گرفت.

در این میان برخی از محله های قدیمی نیز تخریب و ساختمان های مورد نیاز دولتی درون محدوده قدیمی آنها احداث شد. این دگرگونی ها با نظارت یک تشکیلات اداری به نام بلدیه که در سال ۱۲۹۸ شمس تاسیس شده بود، انجام می شد.

در این دوره اغلب ساخت و سازها به سمت شمال شهر تهران کشانیده شد و در امتداد خیابان های سعدی، لاله زار، فردوسی و... ادامه پیدا کرد. این اتفاق را باید از مهم ترین فعالیت های شهرسازی دوره پهلوی دانست که با احداث خیابان های جدید تعریض و گسترش خیابان های فرعی و اصلی شهر دوره قاجار و احداث بناهای فرهنگی، دولتی و میدان های جدید، همراه بود. ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 86/6/28

برکندن هر متاع فرنگی از بستر سازنده اش و آوردن آن به بستری نامهیا در این سامان در غالب موارد، مسائل و معضلاتی با خود به همراه می آورد که گاه سالیان سال به درازا می انجامید، مزمن می شد و جلوه ای ماندگار و آن چنان پیچیده و بغرنج که دیگر بازشناختن و مهارش خود به مسئله بدل می گشت و حل آن به سادگی ناممکن؛ کالایی که محض آسودگی آفریده شده و در بستری مهیا همین را هم موجب می آمد، در بستر نامهیا، به مرور معضل آفرین می شد و این یعنی مصداق همان ضرب المثل قدیمی این دیار که سر چشمه شاید گرفتن به بیل/ چو پر شد نتوان گذشتن به پیل . در این میان ما هم که آویزه گوش هایمان این دست ضرب المثل ها بود و از آن جمله یا مکن با فیلبانان دوستی/ یا بنا کن خانه ای در خورد فیل ، گویا تنها و تنها دلبسته دوستی با فیلبانان بودیم و بی خیال بنای آن خانه درخور. در حقیقت، بند دوم ضرب المثل از یک گوش نیامده، از دیگر گوش بیرون جسته بود و به نسیان سپرده و همین، آن جلوه های ماندگار مدنیت شهری را در پی می آورد.

یکی از بارزترین این جلوه ها، ترافیک تهران بود که امروزه نیز معضلی است دیرآشنا. ناهنجاری ترافیک و مسائل و دشواری های مترتب بر آن همچون تصادفات، مرگ و میرها، آلودگی های جوی و صوتی، ناهمخوانی معابر و حجم خودروها، از همان آغاز ورود چهارچرخه آتشین به این دیار، آمد و ماند و جا خوش کرد؛ آن هم بدان سان که امروزه واژه معضل ترافیک، دیگر واژه آشنا و به کرات شنیده هر مرد و زن، پیر و جوان و کودک تهرانی است.

آنچه در نخستین روزها چهره نمود و نخستین مسائل را هم آفرید، استقبال غیرمنتظره خلایق از این وسیله جدید آمد و شد بود. تعداد خودروها که به مرور بالا رفت و آمار تصادفات و مرگ و میرها که فزونی گرفت، سیمای اولیه معضل پدیدار شد. ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 86/6/28

 

قلب بروکسل گراند پلاس یا گروته مارکت نام دارد که گاه به آن مارکت پلاس هم می گویند. این مکان در حقیقت، نمادی است که شهر با آن شناخته می شود و تقریباً توریستی ترین بخش شهر به شمار می آید. دور تا دور این محل که به صورت یک میدان بزرگ است، مغازه های قدیمی و عمارت های باشکوهی قرار دارند.

این میدان یکی از زیباترین میادین شهری در اروپا به شمار می رود و در همه روزهای سال، مملو از توریست هایی است که از مسافت های دور و نزدیک به بروکسل می آیند و هیچ جهانگردی فرصت گشت و گذار در این میدان و کوچه پس کوچه هایش را از دست نمی دهد. در گوشه ای از همین میدان یک نقاش ایرانی به همراه تابلوهایش نیز به چشم می خورد.

گراند پلاس در شب های تابستان و بویژه در فاصله ماه های آوریل تا سپتامبر که هوا دلپذیر تر می شود، محل اجتماع مردم بروکسل و جهانگردانی است که تقریباً هر شب دور میدان حلقه می زنند. در این شب ها میدان و ساختمانهای اطراف آن، بین ساعات ۳۰/۹ تا ۳۰/۱۱ شب برای اجرای موسیقی کلاسیک چراغانی می شوند. جذابیت گراند پلاس تا آنجاست که دختر فیلیپ دوم اسپانیا، پس از بازدید از آن در سپتامبر سال ۱۵۹۹ می نویسد: «من هرگز جایی بدین زیبایی و باشکوهی ندیده ام؛ جایی که بلندترین برج شهر سر به فلک کشیده و شکل ساختمانها بسیار فوق العاده است.»

مجسمه معروف منه کین پیس در نزدیکی گراند پلاس و در بالای حوضچه ای کوچک، یکی از جاذبه های توریستی این میدان بویژه برای جهانگردان آسیایی است. منه کین پیس مجسمه کوچکی از یک پسر بچه عریان است و کسی به درستی نمی داند که این مجسمه چگونه و چرا در این مکان بدین صورت قرار گرفته است.

منه کین پیس در اصل مجسمه ای عریان است؛ اما بیشتر مردم نمی دانند که گاهی با لباس های گوناگون و با توجه به مناسبت های روزمره پوشانیده می شود و دارای بیش از پانصد دست لباس است!درباره این مجسمه افسانه های گوناگونی وجود دارد که براساس یکی از آنها، در زمان های دور پسر بچه شیطانی در پشت خانه جادوگری ادرار می کرده و جادوگر خشمگین از دست وی به ستوه آمده و او را به مجسمه تبدیل می کند و در بالای همین حوضچه می گذارد.!

در افسانه دیگری هم آمده که پدری پسر کوچکش را چند روزی گم می کند و در آخر او را در محل فعلی می یابد که به مجسمه تبدیل شده است.!

آنچه مسلم است از قرن ۱۵ میلادی این حوضچه را با نام منه کین پیس می خوانند و در طول جنگ های متعدد در بلژیک، این مجسمه برنزی را پنهان می کردند تا از گزند بمب ها و سایر آسیب های احتمالی در امان بماند و همچنین منه کین پیس بارها توسط سربازان دشمن و متجاوزان به سرقت رفته است. هنگام ورود به گراند پلاس، از یکی از هفت سوی خیابان چشم ها به طرف عمارت سر به فلک کشیده تاون هال می گردد. معماری این عمارت که بیشتر به کلیسا می ماند، به سبک گوتیک و ایجاد بنایی به این سبک، نمادی از قدرت رو به رشد بروکسل به عنوان پایتخت سلسله برابانت است. تا پایان قرن ۱۴ میلادی، چند خانه چوبی و مسافرخانه های کوچک در جایی که هم اکنون این بنا ساخته شده قرار داشتند. سپس شهرداری در راستای توسعه شهر، این خانه ها را یکی یکی به تدریج خریداری و با تخریب آنها عمارت تاون هال را بنا کرد .

 

مانا لقمانی – روزنامه همشهری




ارسال توسط 3شهرساز
   1   2   3   4   5   >>   >
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 82
بازدید دیروز: 23
کل بازدیدها: 544995

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس