سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : پنج شنبه 87/8/9

برج "سی یرز" (Sears) بلندترین برج جهان برای 22 سال

مکان: آمریکا، ایلینویز، شیکاگو

ارتفاع: 442 متر

طبقات: 110

کاربرد: اداری

مساحت: 4.4 میلیون فوت مربع

مواد: فولاد ساختمانی

روکش: شیشه آمیخته به سرب، آلومینیم سیاه آنودی

سال تکمیل: 1974

معمار: اسکیدمور، اوینگز و مریل (بروس گراهام)

در شهر بادخیز شیکاگو، شهری پر از نقاط دیدنی، بنایی دورتر از دیگر بناها قد علم کرده است. شیکاگو شهری است که علاقه بسیاری به داشتن بزرگترین، شلوغ ترین و بلندترین ها دارد.

برج "سی یرز" که در سال 1974 تکمیل شد؛ بزرگترین مجموعه اداری خصوصی در جهان است. مساحت کل آن برابر 4.4 میلیون فوت مربع با 101 آکر زیر بنا است. جمعیتی که روزانه در این محل رفت و آمد می کنند؛ بالغ بر 16500 نفر است.

برج سی یرز دارای 3.9 میلیون فوت مربع در طبقات 110 گانه خود می باشد. این ساختمان ارتفاعی معادل 1468.5 فوت از خط پایه شیکاگو دارد. این برج از غرب به "واکر درایو"، از شرق به خیابان فرانکلین، از شمال به خیابان آدامز و از جنوب به بلوار جکسون مشرف است.ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 87/8/7

اولین شهروند بوستون، "ویلیام بلکستون"، به تنهایی بر روی تپه "بیکن"و بمدت 5 سال زندگی کرد؛ آنهم قبل از اینکه ساکنان اولیه شهر در سال 1622 وارد شوند. اکنون، این همسایگی منزلگاه بیش از 10000 نفر انسان است.

در طول 350 سال، بوستون بالندگی خود را ادامه داده است. در واقع، ناحیه مرکزی آن در طول چندین قرن سه برابر افزایش یافته است. این اتفاق بزرگ تنها بخاطر پیوستن شهرکهای اطراف به آن بوقوع نپیوسته است؛ بلکه رشد بوستون نتیجه اجرای طرح مبتکرانه دفن زباله ها بود که توسط "بک بی" ابداع شد. در اینجا شما را هر چه بیشتر با همسایگی های بوستون آشنا می کنیم.

بک بی (Back Bay)

 

back bay

"بک بی" که روزگاری استخر آب راکدی واقع در پشت باغ عمومی شهر بود؛ اکنون گلچین ساختمانهای بوستون را در خود جای داده است. با گذر از خیابان "نیو بری" دسته ای از تالارهای مدرن را در برابر چشمان خود خواهید دید و اگر از درون خیابان "کامن ولث" بگذرید؛ مجذوب ظریف ترین و زیباترین خانه های شهر از نظر طراحی خواهید شد. "بک بی" با ردیفی از خانه های تاریخی در کنار منطقه اقتصادی اش، مکانی زیبا و پر هیجان برای زندگی می باشد.ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 87/8/4

ساخت و ساز خانه های دور افتاده و مراکز خرید دور دست دیگر کافیست.

نباید اشتباه 50 سال پیش را تکرار کرد.

ایجاد یک مرکز ملی که وظیفه ساخت وساز جوامع یکپارچه را بر عهده گیرد؛ قسمتی از اقدامات دولت انگلیس برای مدرن سازی برنامه ریزی شهری است.

"جان پریسکات" یکی از مسئولین این برنامه می گوید: "ما می خواهیم طراحان و مشاوران  را باز آموزی کنیم تا از این پس شاهد این نباشیم که خانه ها و مراکز خرید در حاشیه شهرها ویا در مرکز مناظر شهری گرد هم آیند". او همچنین خواستار این شد که مشاوران، تصویب پیشرفتهایی که فاقد ترکیب صحیح خانه ها، مشاغل، حمل و نقل وسایر خدمات می باشند را وتو کنند.

ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : پنج شنبه 87/8/2

مطالبی که در زیر می خوانید؛ فعالیتهای موسسات معروف طراحی فضای سبز در آمریکا می باشد که موفق به در یافت جایزه ASLA 2003 گردیده اند.

طرح اول متعلق به موسسه ای بنام SWA می باشد که در پی اقدامات خود در زیباسازی محیط کار در یکی از نقاط دور افتاده ایالت تگزاس، موفق به کسب جایزه بهترین معماری فضای سبز در سال 2003 شده است.

طراحی شرکت سهامی وست لیک (West lake) در محوطه سازی و فضای سبز برگرفته از مزارع ایالت تگزاس می باشد. این شرکت با وسعت 650000 فوت مربع زیربنا و پارکینگی با ظرفیت 2700 خودرو، به همراه جنگل، چمنزار و دریاچه های کوچک در نزدیکی سولانا، بین دالاس و فورت ورث قرار دارد. این منطقه دارای مزارع فعال و دو دریاچه، چمنزاری با گلهای وحشی و زمینی با تپه زارهای کوچک می باشد. اینجا اولین سرزمینی بود که در پیشرفت سریع بزرگراه 114 در شهر وست لیک تحت تاثیر قرار گرفت و مزارع آن تحت فشار گسترش شهری آسیب دیدند.

طی توافقات وهمکاریهای نزدیکی که بین موسسه طراحی SWA و نماینده خریداران پدید آمد؛ این موسسه تاکید کرد که محوطه سازی این ناحیه باید از مدل خانه های روستایی تبعیت کند وشامل ساختمان، جاده و پارکینگ در دل طبیعت بکر و فضای بومی باشد. خودروها باید در پارکینگهای پنج طبقه نگهداری شوند تا از این راه درختان حفظ گردند و انعطاف لازم برای بوجود آوردن سبزه و چمنزار در خاک بدست آید. برای جداسازی پارکینگ خودروها از ساختمان اداری، طراحان آندو را دور از هم قرار دادند وبا یک راهرو سرپوشیده (بعنوان سایه بان) آنها را به هم متصل نمودند. گذر از این راهرو همانند سفری از درون گلها، چمنزارها و درختان این ایالت است.

بدلیل تقاضای خریدار، چمنها و گیاهان بومی موجود در این محوطه، تداعی کننده مرغزارهای شمال تگزاس می باشد. فضای عمومی خارجی متشکل از قلوه سنگ، آبهای چشمه مانند و شمه ای از گیاهان سرزمینهای خشک همچون کاکتوس است. کاربرد ماسه سنگ تگزاس، فولاد وشیشه در ساخت محوطه و ساختمان، صحنه ای را بوجود آورده است که در هم آوایی کامل با رنگ و بافت ظریف منطقه است. خیابانها باریک و بدون جدول ساخته شده اند تا یادآور جاده های ایالت باشند و آب را به فضای سبز اطراف خود بازگردانند. چراغهای کنار خیابان بجای پایه بر روی درختان نصب شده اند و از بکار بردن اشیای فلزی تا حد امکان کاسته شده است. هر یک از اجزاء این طراحی به حفاظت از درختان و گیاهان موجود در این ناحیه تا سر حد امکان کمک می کنند و در بازسازی آب بند، تشکیل مجدد دریاچه ها، لایروبی و بازگرداندن ساکنین اطراف به این محل نقش بسزایی را بازی می کنند. در کنار تمام اینها، حدود 1000 اصله درخت نیز برای نسل آینده جنگل کاشته شده است.ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز

 

طرحهای جامع توسعه شهری محور و مبنای فعالیتهای عمرانی شهری را تشکیل میدهند. با وجود این، توسعه شهرها در موارد بسیاری برخلاف پیشبینیها و پیشنهادهای طرحهای توسعه مصوب رخ داده است. دلایل گوناگونی برای ناکامی طرحهای جامع برشمردهاند، از جمله اینکه در این طرحها به تأثیر عوامل اقتصادی، اجتماعی در توسعه فیزیکی شهر بیتوجهی شده است. این طرحها تأثیر سکونتگاهی پیرامونی شهر یا همان حوزه نفوذ را نادیده گرفتهاند. در این طرحها از بُعد سوم توسعه شهری یا جنبههای طراحی شهری غفلت شده است و یا اینکه طرحهای جامع اساساً آنقدر ایستا و جامع بودهاند که نتوانستهاند توسعه پویای شهرها را هدایت کنند. اصلاحات پیشنهادی این نقدها طبعاً مواردی همچون بررسی عوامل اقتصادی و اجتماعی در توسعه شهری، گنجاندن مطالعه حوزه نفوذ شهرها در شرح خدمات طرحها، پیشنهاد انجام مطالعات و تهیه طرحهای طراحی شهری و سرانجام تغییر روال و فرآیند تهیه طرحهای جامع و جایگزین کردن آنها با طرحهای دیگری بودهاند.

مجید غمامی – شهرداری اصفهان

برای دریافت کل مقاله به صورت PDF روی لینک زیر کلیک کنید:
http://www.aftab.ir/articles/attachment.php?id=2124




ارسال توسط 3شهرساز
<   <<   6   7   8   9      
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 26
بازدید دیروز: 56
کل بازدیدها: 545965

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس