سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : پنج شنبه 87/8/9

برج "سی یرز" (Sears) بلندترین برج جهان برای 22 سال

مکان: آمریکا، ایلینویز، شیکاگو

ارتفاع: 442 متر

طبقات: 110

کاربرد: اداری

مساحت: 4.4 میلیون فوت مربع

مواد: فولاد ساختمانی

روکش: شیشه آمیخته به سرب، آلومینیم سیاه آنودی

سال تکمیل: 1974

معمار: اسکیدمور، اوینگز و مریل (بروس گراهام)

در شهر بادخیز شیکاگو، شهری پر از نقاط دیدنی، بنایی دورتر از دیگر بناها قد علم کرده است. شیکاگو شهری است که علاقه بسیاری به داشتن بزرگترین، شلوغ ترین و بلندترین ها دارد.

برج "سی یرز" که در سال 1974 تکمیل شد؛ بزرگترین مجموعه اداری خصوصی در جهان است. مساحت کل آن برابر 4.4 میلیون فوت مربع با 101 آکر زیر بنا است. جمعیتی که روزانه در این محل رفت و آمد می کنند؛ بالغ بر 16500 نفر است.

برج سی یرز دارای 3.9 میلیون فوت مربع در طبقات 110 گانه خود می باشد. این ساختمان ارتفاعی معادل 1468.5 فوت از خط پایه شیکاگو دارد. این برج از غرب به "واکر درایو"، از شرق به خیابان فرانکلین، از شمال به خیابان آدامز و از جنوب به بلوار جکسون مشرف است.

 

sears برج سی یرز       sears برج سی یرز

از سال 1974 تا 1996، برج سی یرز لقب بلندترین برج جهان رابی چون و چرا یدک می کشید. پس از آن زمان، با تکمیل برج "پتروناس" در کوالالامپور مالزی، توجه رسانه ها به رقابت سی یرز و پتروناس جلب شد؛ اما در واقع چنین رقابتی وجود نداشت. هنگامی که برج پتروناس در ماه مارس 1996 با ارتفاع 452 متر افتتاح شد؛ گوی سبقت را از سی یرز 442 متری ربود.

در سال 1996، معیار ارتفاع افزوده شد: ارتفاع بلندترین طبقه اشغال شده، ارتفاع نوک بام و ارتفاع نوک آنتن. برج سی یرز رکورد طبقه و بام را داشت؛ در حالیکه مرکز تجارت جهانی رکورد آنتن را دارا بود.

ساختار استوانه های مجاور بهترین راه حل برای برجی بود که قرار بود تعداد بسیار زیادی از طبقات مورد نیاز سی یرز را در خود جای دهد و طبقات کوچکتر را برای اجاره کنار گذارد.

هر استوانه 22.9 متر مربع می باشد و نه عدد از این استوانه ها تشکیل یک طبقه زیرین معمولی را می دهند که ابعادی در حدود 68.6 متر خواهند داشت. این طرح مربعی شکل تا طبقه پنجاهم امتداد می یابد و در آنجا اولین پایانه قرار دارد. پایانه های دیگر در طبقات 66 و 90 قرار دارند و سطحی را به مساحت 3800 تا 1100 متر مربع می پوشانند.

فولاد بکار رفته در این ساختمان برای ساختن 50000 خودرو، سیمان بکار رفته در آن برای ساخت یک بزرگراه 5 مایلی 8 بانده و سیم موجود در آن برای 1.75 بار چرخیدن به دور کره زمین کفایت می کند.

آسانسورهای پر سرعت دو طبقه مسافران را با سرعت 1600 فوت در ثانیه به "سالن هوایی" برای انتقال به آسانسورهای محلی منتقل می کنند. چنین چیزی به این می ماند که سه ساختمان 30 طبقه بر روی یکدیگر سوارند.

یک تغییر طبیعی در این بنا بوسیله میدان خارجی صورت گرفته است که شیب آن با سطح برابر است. این سطح گرانیت قرمز رنگ با فضای سبزی مشتمل بر بوته زار، درختان گلدانی و نیمکت هایی در میان گلهای فصلی، جلوه خاصی به این بنا بخشیده است.

 

sears برج سی یرز

سالن اصلی شامل یک سطح سیار است که با موتور به حرکت در می آید. در زیر این میدان، 3 طبقه فضای تجاری می توان یافت. انبار اجاره نشینان و تسهیلات کمکی در کنار بوتیک، مغازه، 5 رستوران و یک باشگاه ورزشی در آنجا یافت می شود.

نوآوری های اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 سالنهای مجزایی را برای گردشگران و ساکنین پدید آورده است. این نو آوریها در آسانسورهای دو طبقه نیز مشهود است.

یک تندیس فولاد بدون لک و برنزی برجسته کاری شده از "فضلور رحمان خان"، مهندس سازنده سی یرز در قسمت طبقه آسمان (skydeck) ساختمان نصب شده است که از کنار آن، گردشگران برای رفتن به چشم انداز گاه می گذرند.

یک تابلو نیز در گوشه شمال غربی تقاطع بلوار جکسون غربی و خیابان فرانکلین جنوبی وجود دارد که بر روی آن نوشته شده است: "تقاطع فضلور.ر.خان".

 

بلندترین بنای آسیا در بخش دولتی:

ساختمان عبد الرزاق (Komplex Tun Abdul Razak)

مکان: جرج تاون، پنانگ، مالزی

ارتفاع: 232 متر

طبقات: 65

کاربرد: اداری

مساحت: 765000 فوت مربع

مواد سازنده: سیمان

روکش: سیمان

زمان تکمیل: 1978

معمار: کنسرسیوم پمبانگونان، شرکت بین المللی جروبنا برتیگا

در زمان ساخت، این بنا بزرگترین طرح بهسازی شهری بود که زیر نظر دولت اداره می شد.

هدف از طراحی این بنا، برآوردن نیاز فزاینده شهری، مدیریتی، تجاری و فضای مسکونی بود. این بنا که اختصارا "کمتار" (KOMTAR) نامیده می شود؛ همچنین بعنوان نماد قدرت و پایداری شهر و استان خود می باشد.

هر چند هدف از اجرای این طرح، حفاظت از هویت تاریخی این شهر بوده است؛ نمای مدرن آن در تضاد کامل با ساختمانهای کوچک اطراف قرار دارد.

خود این برج نقش یک مرکز دولتی دراین ناحیه را بازی می کند و ادارات دولتی که در سطح شهر پراکنده بودند؛ در این برج گرد هم آمده اند تا تا خدمات مفیدتری ارائه دهند.

سکوی چهار طبقه "کمتار" مساحت 11 آکر را اشغال نموده است. برج کره ای که یکی از اجزای این مجتمع می باشد؛ در بالای این سکو قرار دارد. این سکو شامل مرکز خرید، مرکز اقامت، فضای اداری، مرکز دستفروشی، سینما، پایانه اتوبوس، اداره پست، آتش نشانی، مرکز همایشها، مرکز نمایش عمومی، درمانگاه، پاسگاه انتظامی، استخر شنا، پارکینگ، بازارچه ویک سالن چند منظوره است (با یک گنبد شیشه ای ژئودسیک محصور شده است).

 

ساختمان عبد الرزاق Komplex Tun Abdul Razak

برج کروی در واقع یک قالب هندسی 12 گوشه است که بر روی بنا قرار دارد و قطر آن از 7 تا 9 فوت متغییر است.

این قسمت بگونه ای طراحی شده است که در برابر باد و زلزله هایی به میزان 4 ریشتر مقاومت نماید.

چیدمان درونی در نمای بیرونی نیز با نوارهای سیمانی مشخص است. این نوارها نشانه طبقات مکانیکی هستند که ساختمان را به سه قسمت تقسیم می کنند.

دو طبقه "پنت هاوس" با ایجاد یک سایه تیره در نوک بنا تعبیه شده اند.

بام این برج دارای تجهیزات مکانیکی و یک باند فرود هلیکوپتر است.

 

ساختمان عبد الرزاق Komplex Tun Abdul Razak

 

منبع :  http://www.lehigh.edu/ctbuh/bom_sears.html

http://www.lehigh.edu/ctbuh/bom_ktarb.html




ارسال توسط 3شهرساز
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 73
کل بازدیدها: 546305

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس