سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 87/8/4

ساخت و ساز خانه های دور افتاده و مراکز خرید دور دست دیگر کافیست.

نباید اشتباه 50 سال پیش را تکرار کرد.

ایجاد یک مرکز ملی که وظیفه ساخت وساز جوامع یکپارچه را بر عهده گیرد؛ قسمتی از اقدامات دولت انگلیس برای مدرن سازی برنامه ریزی شهری است.

"جان پریسکات" یکی از مسئولین این برنامه می گوید: "ما می خواهیم طراحان و مشاوران  را باز آموزی کنیم تا از این پس شاهد این نباشیم که خانه ها و مراکز خرید در حاشیه شهرها ویا در مرکز مناظر شهری گرد هم آیند". او همچنین خواستار این شد که مشاوران، تصویب پیشرفتهایی که فاقد ترکیب صحیح خانه ها، مشاغل، حمل و نقل وسایر خدمات می باشند را وتو کنند.

بعد از انتشار گزارشی از "سر جان اگان" در رابطه با نیاز به گسترش جوامع یکپارچه، معاون نخست وزیرانگلیس گفت این نکته بسیار حائز اهمییت است که پیشرفتهای اشتباه آلودی مانند "دروازه تایمز" که در طول پنجاه سال گذشته مرتکب شدیم؛ دیگر تکرار نشود. او در ادامه اظهارات خود ادامه داد که مردم می خواهند جوامعشان پاک، ایمن، دوست داشتنی و شکوفا گردد و همچنین فضاهای باز بسیاری در آنها موجود باشد؛ اما کشور در شرف رودررویی با بحرانی محیطی است. طراحان در درک موقعیت اشتباه کرده اند و هنوز با ساختن خانه های پرت و دور افتاده و مدارس و بیمارستانهای دور دست و مراکز خریدی که تنها با داشتن اتوموبیل قابل دسترسی هستند؛ به اشتباه خود دامن می زنند.

خانه های گرانقیمت زیادی تا کنون ساخته شده اند. اکنون سیستم جدیدی مورد نیاز است تا خانه های ارزان قیمتی را برای صاحبان مشاغل کلیدی، همچون معلمان تهیه کنیم.

سر جان می افزاید که وجود یک دولت محلی قدرتمند که در پی اهداف استراتژیک مانند حمل ونقل باشد؛ بسیار حیاتی است. این دولت می تواند تاسیس اماکنی همچون سینما و تماشاخانه را در نقاط قابل دسترس مردم در سرلوحه کار خود قرار دهد.

آقای "پریسکات" پشتیبانی خود را از ایده ایجاد یک مرکز ملی برای طراحان، مهندسان و مشاوران اعلام کرد. وی همچنین گزارشی ارائه داد در رابطه با هشت شهر منطقه ای که شروع به پیشرفت مجدد در جهت یکپارچه سازی نمو ده اند و مردم و مشاغل را به مراکز متروکه باز گردانده اند.

پریسکات افزود: "منچستر، بیرمنگام و نیو کاسل در طول سالهای اخیر تغییراتی یافته اند و محل سکونت جمعیت جدیدی از شهرنشینان گشته اند. بیکاری که زمانی در شهرهای صنعتی از نرخ بالایی برخوردار بود؛ همینک سریعتر از جاهای دیگر در حال نزول است. انقلابی آرام و بی سر و صدا در شهرهای بزرگ در حال وقوع است. مکانهایی که روزگاری نیروی محرکه انقلاب صنعتی به شمار می آمدند و میلیونها نفر را در آسیابها، شرکتها، بنادر و کارخانجات کشتی سازی صاحب شغل می کردند؛ اینک در حال آموختن راههای جدیدی برای درآمدزایی در اقتصاد جهانی هستند؛ جایی که قدرت بازو جای خود را به قوه تفکر بخشیده است".

رنسانس شهری در شرف تکوین است. سرمایه گذاری توسط هر دو بخش دولتی و خصوصی جوامع یکپارچه ای را از دل زمینها، ساختمانها و اسکله های پرت و متروکه بیرون خواهد آورد.

آقای پریسکات ادامه می دهد: "شهرهای نوظهور، موتورهای توسعه هستند. راه درازی در پیش است تا به بعضی از بهترین استاندارد های اروپایی برسیم، اما یک شهر جدید نیازمند الگوی موفقی است که آن را تمیزتر، ایمن تر و سبزتر برای کسانی  نماید که می خواهند در آن زندگی وکار کنند".

مرکز شهرهای بریتانیا مکان خلاقیت، تجارت و دادو ستد است و دانشگاهها، تئاترها، ارکسترها و ورزشگاههای عظیمی نیز در آنجا دائر می باشد. راه ارتباطی این مراکز از طریق جاده، خط آهن و آسمان است. هشت شهر مذکور، بعنوان نمونه ای از کلان شهرهای بریتانیا انتخاب شده اند.

 

منبع: www.guardian.co.uk




ارسال توسط 3شهرساز
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 73
کل بازدیدها: 546290

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس