سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 87/10/3

با در نظر گرفتن شرایط موجود شهر نشینی در ایران که نتیجه 5دوره مهاجرت مشخص(قبل و بعد از انقلاب) ونیز چند دوره مشخص نگرش به شهر و شهرسازی در کشور می باشدمقاله حاضر را در جهت ایجاد نگرشی نو که در دهه اخیر ایجاد شده و نیز راهکارهای مربوطه که امروزه در فرایند شهرسازی در ایرانبه کار گرفته می شود گرد آوری گردیده است.در این نوشتار پس از بررسی تاریخچه شهر و شهرنشینی در ایران و جهان و نیز مطالبی در باب GIS به دو مورد استفاده از نرم افزار در طرحهای توسعه شهری اشاره شده و بعد از آن به روند کار مهندسین مشاور شارستان در به کار گیری نرم افزار در طرح بازنگری طرح تفصیلی منطقه 4 اصفهان اشاره مختصری گردیده است.

 

توسعه شهری – GIS

 

جمع آوری و انتشار توسط مرجع شهرسازی ایرانhttp://www.shahrsaz.ir

 گرد آوری:محمد آقاامینی ها- مرجان مراوندی

 © کپی رایت توسط : نخستین پرتال تخصصی شهرسازی در ایران (کلیه حقوق مادی و معنوی مربوط و متعلق به این سایت است.)

برداشت مطالب فقط با اجازه کتبی و ذکر منبع امکان پذیر است .

 

برای دریافت کامل مقاله روی لینک زیر کلیک کنید

 

دریافت کامل مقاله




ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 87/10/3

چکیده:

هویت واژه ای است که در جامعه امروزی در رابطه با بسیاری از رشته ها مطرح گردیده و به گونه ای به بحث داغ آن ها تبدیل گردیده است. شاید این بحث در سالیان گذشته از اهمیت چندانی برخوردار نبوده ولی هم اکنون به عنوان یک دغدغه ذهنی برای بسیاری از مسئولان، محققان و دانش آموختگان مطرح گردیده است.

شهرسازی نیز به نحو گسترده ای با مسئله هویت درگیر بوده و تعداد زیادی از کارشناسان این رشته به بررسی هویت شهرهای کنونی مشغول گردیده اند.

در گذشته، هر شهری نام و نشانی داشت و عوامل بسیاری در معرفی یک شهر به کار گرفته شده اند که شاید در شهر دیگر معنایی نداشت. هر شهر برای خود نشانه منحصر بفردی داشت که عامل جدایی آن از سایر شهرها می گردید.

و امّا در شهرهای ما چه می گذرد؟!! موضوعی که بسیاری از محققان و کارشناسان در رشته شهرسازی را به تفکر وا داشته است.ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 87/10/3

تهران به‌عنوان پایتخت کشوری انقلابی با تحولی عظیم در سطح جهانی به خاطر داشتن ویژگی‌های خاصی مانند جمعیت چندین میلیونی، وجود مراکز متعدد اقتصادی و صنایع تولیدی و خدماتی، مساحت زیاد، قدمت تاریخی و فرهنگی، مرکز حکومت اسلامی و...
در ثقل توجه دنیا قرار داشته و این شهر و رویدادهای آن به‌طور دقیق رصد شده و با وقوع هر گونه تغییر، دگرگونی یا اتفاق فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در این نقطه از ایران، سنسورهای میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا را حساس کرده و به‌خود جلب می‌کند.
این کلانشهر دارای کیلومترها عرض و طول بوده که در سال‌های گذشته به‌طور قارچ گونه و نامتوازن در حال توسعه جغرافیایی است. بر اثرکارکردهای نامناسب دستگاه‌های اجرایی و تصمیمات غلط گذشته، تهران امروز به کوهی از آهن، آسفالت، اتوبان، پل، ساختمان‌های در هم تنیده و قوطی‌های آهنی متحرک همراه با آلودگی‌های مختلف صوتی، بصری و زیست محیطی تبدیل شده که در خود کمتر نشانی از هویت ایرانی – اسلامی کشوری با تمدن چندین هزارساله دارد.
خواسته ها و انتظارات شهروندان و ساکنان تهران از مدیران و دستگاه‌های اجرایی، تبدیل تهران به شهری با هویت ایرانی و اسلامی، زیبا و روح نواز، دارای رفاه عمومی و مقاوم است.
زیباسازی شهر به‌عنوان یک عامل تأثیر‌گذار در زیبایی روحی و روانی آنها، تلاش در جهت ایجاد رفاه و حمل‌ونقل روان برای تهران، مقاوم‌سازی‌ در مناطق فرسوده و پرجمعیت شهر تهران، تسهیل در مراجعه های مردم به دستگاه‌های مختلف و همچنین اعتماد‌سازی‌ و تکریم آنان، داشتن محیطی معنوی و درس آموز در فرهنگسراها همراه با فرهنگ اسلامی و انقلابی، برخوردار بودن مراکز فرهنگی شهر از مدیریت متعهد، انقلابی و دینی و... از جمله انتظارات شهروندان از مدیران شهری است.
ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 87/10/3

هنگامی که صحبت از سیمای شهر به میان می آید آنچه از شهرهای امروزی در ذهن تداعی می شود ملغمه ای است از طرح ها و رنگ ها و فرم هایی که بی هیچ محتوایی عمیق، زشتی و نابهنجاری را با چشم و ذهن شهروندان عجین ساخته است.

بی شک این نابهنجاری نتیجه افول ارزش های زیبایی شناسی در بستر فرهنگی جامعه ایرانی معاصر است. بجاست تا پس از بررسی معیارهای زیبایی شناسانه خلق هنر و معماری به بررسی این مقوله در مورد معماری امروز ایران بپردازیم.

معیارهای زیبایی شناسی در طول تاریخ بی شک نشات گرفته از دو سرچشمه اند:

?) بنیان های معرفت شناسی و نوع نگرش به هستی

?) آبشخورهای فرهنگی

اینکه تبلور فرهنگ و جهان بینی هر دوره در زیبایی شناسی هنر و معماری بروز می کند و زمینه ایجاد تمدن می شود. اگر تمدن را تبلور بیرونی فرهنگ بدانیم و آن را گویای هویت مردمان هر سرزمین برشمریم آنگاه واضح است که به چه دلیل معماری هر سرزمین متجلی کننده هویت آنهاست. ایران امروز را با برج آزادی می شناسند، ایفل سمبل پاریس است و یا اپرای یرن اتزن نماد سیدنی و استرالیا است. دلیل همه اینها که برشمردیم اینست که بیان زیبایی شناسانه معماری، فرهنگ و اندیشه یک ملت را در خود جای می دهد و آن را ساری و جاری می کند.

با مروری گذرا بر معیارهای زیبایی شناسی پیشامدرن و مدرن می توان به راحتی تاثیر نوع نگرش به طبیعت و محیط پیرامون بر معیارهای زیبایی شناسی را دریافت. در اندیشه پیشا مدرن چه در اروپا و چه در ایران، زیبایی بر پایه الگویی بنیادین در عرصه هنر به معرض بروز می رسید که می توان وجود این الگو را به واسطه بستر شناخت شناسی تعبیر و تفسیر کرد. در اندیشه پیشا مدرن، هستی حقیقتی متعالی فرض شده بود که انسان می بایست با فعال کردن ذهن، خود را به دریافتی از آن حقیقت والا نزدیک کند. نگاه انسان پیشا مدرن به طبیعت، کلیتی با نظم متقارن بود و انطباق ذهنیت با محیط پیرامون چنان تاثیری در عرصه زیبایی شناسی گذارد که تقارن، وضوح و خوانایی معیارهای زیبایی شناسی شدند. پالادیو در رنسانس به این مساله معترف است و می گوید آنچه در طبیعت و هستی پیرامون ما خلق شده متقارن است و کالبد فیزیکی انسان ها نیز متقارن خلق شده پس تقارن کمال است و بایست در هنر و معماری به عنوان یک الگو متجلی شود. ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 87/10/3

بسیاری  از ما  در شهرها زندگی می کنیم  ، ولی هنگامی که با کمی  دقت به اطراف خود نگاه می کنیم ، در می یابیم  شهرها تبدیل  به موزه هایی  شده اند که نازیبایی ها  را به نمایش  گذاشته اند. به هنگام طلوع آفتاب ، کوچه ها و خیابانها با دستان  زحمت کش و پرکار نیروهای خدماتی شهرداری از آلودگی ها پاک می  شوند  و در انتهای  روز ، تمامی  سطح کوچه و خیابانها  پر از زباله می  شود . کمتر کوچه و خیابانی را  می توان  یافت  که با گل و گیاه و با نظمی در خور تحسین  آراسته شده باشد  ، به گونه ای که با عبور از آن ، روح انسان تلطیف یابد. در نمای  ساختمان ها خبری از بکارگیری فضای  سبز نیست  و بسیاری از مردم  اطلاعاتی  در خصوص زیبا سازی  و طراحی  فضای  سبز ندارند و خلاصه کلام آنکه  خبری از خلاقیت  انسان ها  برای زیبا سازی  شهر  نیست.

بسیاری  از ما  در شهرها زندگی می کنیم  ، ولی هنگامی که با کمی  دقت به اطراف خود نگاه می کنیم ، در می یابیم  شهرها تبدیل  به موزه هایی  شده اند که نازیبایی ها  را به نمایش  گذاشته اند. به هنگام طلوع آفتاب ، کوچه ها و خیابانها با دستان  زحمت کش و پرکار نیروهای خدماتی شهرداری از آلودگی ها پاک می  شوند  و در انتهای  روز ، تمامی  سطح کوچه و خیابانها  پر از زباله می  شود . کمتر کوچه و خیابانی را  می توان  یافت  که با گل و گیاه و با نظمی در خور تحسین  آراسته شده باشد  ، به گونه ای که با عبور از آن ، روح انسان تلطیف یابد. در نمای  ساختمان ها خبری از بکارگیری فضای  سبز نیست  و بسیاری از مردم  اطلاعاتی  در خصوص زیبا سازی  و طراحی  فضای  سبز ندارند و خلاصه کلام آنکه  خبری از خلاقیت  انسان ها  برای زیبا سازی  شهر  نیست.ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 83
کل بازدیدها: 544997

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس