سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 87/9/25

مقدمه

گروه زیادی از سیاست گذاران و برنامه ریزان شهری می کوشند که بیان نمایند چگونه راهبرد های توسعه شهری (CDSs)می توانند تغییرات مثبتی در زندگی عادی و نیز فقر شهری ایجاد کنند. هدف از این مطالب آن است که مروری کلی بر مبحث CDS ، کلیات این راهبرد ، سوابق و مبانی نظری مربوط به آن و نیز اهداف و علل پرداختن به این مبحث صورت پذیرد.

 

برنامه راهبرد توسعه شهری و کاهش فقر

می بایست در ابتدا بیان گردد که راهبرد توسعه شهری (CDS) بر این امر دلالت می کند که هیچ طرح یگانه و مشخصی که به مثابه یک CDS یا برنامه کاهش فقری کامل و بدون نقص عمل نماید، وجود ندارد.

بر این اساس باید گفت که تمامی این برنامه ها تنها راه حلهای پیشنهادی هستند برای وضع نابسامان موجود , و باز هم به این دلیل باید عنوان داشت که در مورد این دو مقوله مرتبط با یکدیگر یعنی راهبردهای توسعه شهری و هدف مطلوب که همان کاهش فقر است , تنها می توان گفت که آنها در یک ویژگی دارای شباهت هستند و آن هم قابلیت تعمیم است.

CDS  یا راهبرد توسعه شهری امروزه اساسا به یک فرایند برنامه ریزی راهبردی اطلاق می شود که ممکن است به کاهش فقر و افزایش این احتمال که پیامدهای مربوط به این فرایند بروز یابند منجر گردد. ارتباط این نوع برنامه با برنامه های کاهش فقر در ادامه بیان می گردد.ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : یکشنبه 87/9/17

بعد از جنگ جهانی دوم، از مسائل عمده کشورهای در حال توسعه، رشد سریع و ناهمگون شهرنشینی بود. رشد مهاجرت روستاییان به شهرهایی بود که هنوز توانایی جذب مهاجرین را نداشتند. این جمعیت نیاز به سرپناهی داشتند و از آنجا که در بازار رسمی زمین و مسکن نمی توانستند نیاز خود را برآورده سازند به بازار غیر رسمی زمین و مسکن روی آوردند و به ویژه در دهه پنجاه آلونک نشینی و حاشیه نشینی را شکل داده و گسترش دادند، تا آنجا که این پدیده امروزه یکی از بزرگترین مشکلات برنامه ریزان شده است که موجب رشد بخش عمده ای از شهرنشینی بر پایه اقتصاد غیررسمی همراه با گسترش سکونتگاه های غیررسمی است. این گویش را «غیررسمی شدن شهرنشینی» می نامند.
به علت رشد سریع شهرنشینی در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین، بیشتر شهرداری ها فاقد منابع مالی و سازمانی برای ارائه خدمات اصلی شهری اند و سرمایه گذاری بیشتر به محله های پردرآمد و متوسط اختصاص داده شده است. در حالی که فقرا به حال خود رها شده و برای ادامه حیات خود به مکانیسم های غیررسمی رو می آورند و خارج از قوانین و ضوابط برای خود سرپناهی می سازند.
امروزه در اکثر شهرهای بزرگ ایران پدیده حاشیه نشینی متداول است و پیش بینی می شود اگر شرایط به همین شکل ادامه یابد، در آینده ای نزدیک شمار این ساکنان از چند میلیون نفر بیشتر می شود .این امر در کنار روستایی شدن حاشیه شهرها، مسائل مختلفی را برای مدیریت شهری کشور به وجود خواهد آورد.
ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 87/9/1

الکساندر در دوران جوانی یک نوگرای تکنوکرات محافظه کار بود و هنگامی که حس بی هویتی به او هجوم آورد، راهی سانفرانسیسکو شد. در آنجا گروهی طراحان را گرد خود آورد، با فلسفه تائوگرایی اشنا شد و کنابهایی را در زمینه معرساخت و ساز مستقل از زمان به چاپ رسانید. جنکز او را فرانوگرایی که به صورت موردی شهرساز هم هست، معرفی می کند. الکساندر در سال ???? عنوان فرانوگرا را برای خود رد می‌کند. زبان الگو همان مقدار که متکی به خرد است، متکی به ایمان هم هست. یعنی متعلق است به فراتر از فرانوگرایی یا حتی پیش از نوگرایی.(ترنر ????) الکساندر اولین فصل کتابش را با اعتقاد نامه سنتی آغاز می‌کند و به پایان می‌برد

 

راهی مستقل از زمان وجود دارد.

این راه، با قدمتی هزار ساله، امروز نیز همچون گذشته، همیشه باقی است.

بناهای سنتی گذشته، روستاها و چادرها و عبادتگاه‌ها که در آنها انسان احساس وابستگی و راحتی می‌کند، همیشه توسط مردمی ساخته شده که به مرکز این راه بسیار نزدیکند.

.. ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 9
کل بازدیدها: 544875

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس