سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 87/7/27

پروانه ساخت چیست؟

پروانه ساخت جوازی است که برای برخی کارهای ساختمان سازی و یا اعمال تغییرات در ساختمان هایی که از پیش ساخته شده اند صادر می گردد. جواز ساخت معمولا به ساختار تغییرات، سیستم تهویه هوا و یا هوا رسانی ساختمان بستگی دارد، اما همچنین موقعیت محلی و دیگر مســـائل محلی را هم پوشش می دهد.

 

نیاز به اخذ پروانه ساختمان

علاوه بر جواز نقشه کشی، هرگونه ساخت و یا بازسازی و تغییرات در بنا نیاز به اخذ پروانه ساخت دارد. پروانه ساخت بطور معمول برای هر نوع ساختار ساختمانی و هرگونه تغییر و بازسازی که مشمول موارد زیر باشد لازم است:

-- ایجاد ساختمان جدید و یا توسعه هر ساختمان از پیش ساخته شده ای

-- تغییر در ساختار یک بنای از پیش ساخته شده

-- هر گونه تغییری که بر راه های ورودی و خروجی هوا تأثیر بگذارد.

-- هر گونه تغییر در شرایط بهداشتی ساختمان

-- نصب و یا تغییر در لوله کشی آب و شبکه فاضلاب و یا هرگونه سیستم های تهویه مکانیکی

-- نصب هرگونه دستگاه های گرما ساز علاوه بر دستگاه های گرما ساز الکترونیکی

-- ساخت و نصب دیوارهای تو خالی عایق در ساختمان

-- تمام کارهایی که به نوعی بر شالوده ساختمان تأثیرگذار باشد.

ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : پنج شنبه 87/7/25

 

سعی گردیده تا با تعریف جامع و مختصر از برخی مفاهیم و اصطلاحات رایج در رابطه با شهر و شهرسازی (برنامه ریزی شهری)، شهروندان را با مسایل تخصصی شهری آشنا نمود.
1) شهر:
تعاریف و برداشت های مختلفی از شهر وجود دارد که دارای تشابهات و تفاوت هایی است. طبق ماده ? قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری ایران، شهر، محلی (مکانی) است با حدود قانونی که در محدوده جغرافیایی مشخص واقع شده و از نظر بافت ساختمانی، اشتغال و سایر عوامل دارای سیمایی با ویژگی های خاص خود است، به طوری که اکثریت ساکنان دایمی آن در مشاغل کسب، تجارت، صنعت، خدمات و فعالیت های اداری اشتغال داشته و در زمینه خدمات شهری از خودکفایی نسبی برخوردارند. شهر کانون مبادلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی حوزه نفوذ پیرامون خود بوده و حداقل دارای ده هزار نفر جمعیت است. یا مکان تجمع عده کثیری از مردم با سلایق، افکار، رفتار و... متفاوت می باشد. از نظر کالبدی، شهر جایی است که دارای ساختمان های بلند، خیابان ها، پارک ها، ادارات، زیرساخت ها و تاسیسات شهری و... می باشد. در بعد اقتصادی نیز شهر جایی است دارای وجه غالب اشتغال صنعتی، خدماتی و سبک مصرف و زندگی یا شیوه تولید متفاوت از روستا است. یکی از انواع تعریف های رایج از شهر، تعریف عددی آن است. به نحوی که در ایران تا سال65 شهر را مکانی می گفتند که جمعیت آن بیش از5 هزار نفر باشد و از آن تاریخ به بعد، شهر به جایی گفته می شد که دارای شهرداری باشد.
2) برنامه ریزی شهری:
یعنی ساماندهی کالبدی- فضای شهر. از طرفی برنامه ریزی شهری عبارت است از تأمین رفاه و آسایش شهرنشینان از طریق ایجاد محیطی بهتر، مساعدتر، سالم تر، آسان تر، موثرتر، و دلپذیرتر. برنامه ریزی شهری یک فعالیت زنده و پویا است و علت پویایی اش آن است که شهر مانند یک موجود زنده است. به مانند یک سیستم عمل می نماید که طیف وسیعی از فعالیت ها (تمام زندگی شهری)، عملکردهای شهری را پوشش می دهد.
3) شهرسازی:
ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 87/7/24

همه مردم بازگشایی افتتاح میدانی با فضای سبز و امکانات رفاهی را احیای دوباره شهر می دانند.

محققان معتقدند که تاسیس یک پارک زیبا و یا فضای سبز میدان ها مردم را تشویق به پیاده روی می کند و ارزش اراضی را بالا می برد و همچنین به صنعت توریسم رونق می بخشد. در واقع به گفته "رابرت پنتس" ساختن فضاهای سبز در شهر حس جامعه گرایی و داشتن زندگی مسالمت آمیز را در جامعه بالا می برد. امروزه شهرها از پوسته قبلی خود ،که مکانی کثیف و آلوده بودند و مردم سعی داشتند تا فرصتی پیش آید و از آنجا فرار کنند، بیرون آمده است و اکنون می بینیم که با استفاده از فضاهای آزاد شهری پارک ها و فضای سبز ساخته می شود که چهره شهر را بسیار شاداب و جذاب می کند و سطح امید را در جامعه شهرنشینی افزایش می دهد.

ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 87/7/23

تهران در گذشته از قراء ری بوده و ری که در تقاطع محورهای قم، خراسان، مازندران، قزوین، گیلان و ساوه واقع شده به سبب مرکزیت مهم سیاسی، بازرگانی، اداری و مذهبی از قدیم مورد نظر بوده و مدعیان همواره این مرکز سوق الجیشی را مورد تهاجم و حمله قرار می داده اند.

قریه تهران به واسطه برخورداری از مغاک ها و حفره های زیر زمینی و مواضع طبیعی فراوان و دشواری نفوذ در آنها پناهگاه خوبی برای دولتمردان و دیگر اشخاصی بوده که احتمالا مورد تعقیب مدعیان قرار داشته اند.

از سوی دیگر، کاروان های بزرگی که از محورهای مورد بحث عبور می کردند شکارهای سودمندی بودند و اغلب مورد حمله چپاول مردم بومی واقع می شدند. قریه تهران در واقع کانون چپاولگران و محل اختفای اموال مسروقه بود و این وضع تا زمان شاه تهماسب صفوی که قزوین را به عنوان پایتخت خود انتخاب نمود ادامه داشت.

به عبارتی دیگر تهران ترقی و حرکت سریع خود به سوی پیشرفت را از سال انتقال پایتخت به قزوین آغاز کرد و شاه تهماسب صفوی به دلیل آنکه سید حمزه، جد اعلای صفویه در شهر ری و در جوار مرقد حضرت عبدالعظیم مدفون بود گاه به زیارت می رفت. او با افزایش رفت و آمدهایش دستور داد پیرامون آن باروی محکمی برای وی بسازند.

همچنین دستور داد بناهای جدید بسازند که درسال 971 ه- ق با ایجاد 114 برج (به تعداد سوره های قرآن) در تهرن آغاز شد و وی دستور داد در زیر هر برج یکی از سوره های قرآن را دفن کنند.

حصاری که دور تهران کشیده شد شش هزار قدم طول داشت و برای ساختمان آن و برج هایش از دو نقطه خاکبرداری کردند که بعد ها یکی از دو محل به "چاله میدان" و دیگری به "چاله حصار" معروف شد.

پس از انقراض صفویه، نادر شاه افشار در سال 1154 ه- ق تهران را به رسم تیول به پسر خود رضا قلی داد و پس از افشاریه، کریم خان زند به علت درگیری و نزاع با آغا محمد خان قاجار و از آنجا که تهران در نزدیکی طبرستان (یعنی مقر اصلی آغا محمدخان) قرار داشت صلاح خود را در اقامت در تهران دید.ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 87/7/23

برنامه  بلیط اتوبوس BC (بریتیش کلمبیا)

برای شهروندان خردسال و افراد کم درآمد، بلیط اتوبوس سالیانه ای در نظر گرفته شده که به دارندگان آن اجازه می دهد تا از مزیت رفت و آمد نامحدود در مسیر هایی ثابت در سطح شهر استفاده کنند.

بلیط BC در اختیار شهروندانی قرار می گیرد که :

-- دارای مکمل درآمد تضمینی فدرال باشند

-- مجوز حمایت همسرازدولت فدرال داشته باشند

-- کمک درآمد 60 سال به بالا بنا به قانون "اشتغال و حمایت" دریافت کنند

-- کمک درآمد ناتوانی و نقص عضو(ویژه 18 تا 64 سال) تحت قانون "اشتغال و حمایت افراد معـلول" دریافت نمایند

برنامه "مک گراف" و اتوبوسهای مجهز به رادیو:

 برنامه خانه مک گراف شباهت زیادی به برنامه معروف پیشگیری والدین دارد. هر اتوبوس مجهز به یک فرستنده رادیویی است که ارتباط مستقیم با پلیس ناحیه، آمبولا نس وسایر خدمات اورژانسی  دارد. به این منظور، رانندگان اتوبوسها تحت آموزشهای مقدماتی قرار می گیرند تا در مواقع ضروری بتوانند به کودکان ویا بزرگسالان یاری رسانند.

این برنامه از سال 1986 و هنگامی شروع شد که پلیس شهر "ویکتوریا سیتی" و کارکنان حمل ونقل "بریتیش کلمبیا"  با همکاری هم گروهی را تشکیل دادند تا مکانی امن برای کودکان پدید آورند. برنامه خانه مک گراف هم اکنون از سوی بسیاری از نهادهای اطراف ایالت نیز اجرا می گردد و بعنوان واسطه ای بین سیستم حمل و نقل آن ناحیه و پلیس محلی انجام وظیفه می نماید. تمام اتوبوسهای شرکت کننده در این طرح، دارای یک دستگاه فرستنده رایویی هستند. از زمان اجرای این برنامه تاکنون، رانندگان  به بسیاری از کودکان گمشده و افراد پیر و وحشت زده کمک رسانی کرده اند.ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 87/7/17

خانه های کلونیالی در بسیاری از موارد محوطه سازی را تحت تاثیر قرار داده است. این سبک گویای شیوه ساختمان سازی ساکنان اولیه آمریکاست. اولین خانه به این سبک توسط 13 مهاجر ساخته شد که از محل سکونت اولیه شان بیرون شده و در آمریکا سکنی گزیده بودند.

اگر چه ساختمان های بسیاری پس از آن به تقلید از آنها ساخته شد و از ایده هایی که این 13 نفر در ساخت این خانه به کار برده بودند، استفاده کردند. این سبک نشانگر شاخص های جذاب و خلاق معماری در تاریخچه زندگی بشر است.

 

ساختمان به سبک کلونیال

آنچه از این سبک در ذهن بشر نقش بسته است ساختمان هایی بسیار مجلل و با شکوه می باشد؛ ساختمانی با دربی در مرکز ضلع روبرویی و پنجره هایی که با ترتییب خاصی در اطراف درب چیده شده اند. هنوز هم در امریکا ساختمان هایی با اندازه و طرح های مختلف ساخته می شود. سبک های معماری کلونیالی که از فرهنگ ها و تمدن های متفاوتی استخراج شده است عبارتند از: انگلیسی، هلندی، اسپانیایی و فرانسوی.

برای بازنگری سبک مورد نظر می بایست به ریشه یابی این مساله در خانه های اولیه ای که در آمریکا ساخته شده، پرداخت.

 ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 87/7/8

برنامه  بلیط اتوبوس BC (بریتیش کلمبیا)

برای شهروندان خردسال و افراد کم درآمد، بلیط اتوبوس سالیانه ای در نظر گرفته شده که به دارندگان آن اجازه می دهد تا از مزیت رفت و آمد نامحدود در مسیر هایی ثابت در سطح شهر استفاده کنند.

بلیط BC در اختیار شهروندانی قرار می گیرد که :

-- دارای مکمل درآمد تضمینی فدرال باشند

-- مجوز حمایت همسرازدولت فدرال داشته باشند

-- کمک درآمد 60 سال به بالا بنا به قانون "اشتغال و حمایت" دریافت کنند

-- کمک درآمد ناتوانی و نقص عضو(ویژه 18 تا 64 سال) تحت قانون "اشتغال و حمایت افراد معـلول" دریافت نمایندادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 42
بازدید دیروز: 23
کل بازدیدها: 544955

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس