سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 87/8/21

بادگیر ها نقش بسیار زیادی در شکل گیری خانه ها و شهرسازی در شهرهای گرمسیر ایران داشتند .

آنها یکی از بزرگترین افتخارات ایرانیان برای اثبات هوش و مبتکر بودن معماران ایرانی به جهانیان می باشند . هرچند کشورهایی ادعا بر اختراع بادگیر برای اولین بار توسط آنها را دارند اما بد نیست که بدانید بادگیر یکی از بزرگترین ابتکارات ایرانیان بوده که جهان تاکنون از آن سود می برد . حال به توضیح درباره بادگیر ها و انواع مختلف آن می پردازیم :

حرکت هوا را به دلیل اختلاف فشار جو باد گویند. باد روی زمین عامل مهمی در تبادل دما، رطوبت وانتقال ذرات معلق است. این امر در ایجاد شرایط آسایش انسان یا اخلال در آن نقش مهمی دارد. جا به جایی هوا در بالا بردن سطح کارآیی ذهنی و فیزیکی افراد و کاهش میزان ابتلا به بیماری‌ها بسیار موثر است. همچنین می‌تواند عاملی در کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی باشد. اهمیتباد در طرح و ساخت محیط مسکونی از دیرباز مورد توجه بوده است. ارسطو چهار قرن قبل از میلاد و ویترویرس معمار روسی یک قرن قبل از میلاد از روش استفاده باد در معماری و شهرسازی صحبت می‌کنند .

 

بادگیر

ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 87/8/21

مفهوم GIS

مخفف Geographic Information System به معنی سیستم اطلاعات جغرافیایی می باشد.

سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) بستری برای ذخیره ، نگهداری ، مدیریت و تجزیه و تحلیل اطلاعات جغرافیایی می باشد و جهت کار همزمان با داده هایی که وابستگی مکانی (جغرافیایی) و توصیفی دارند، طراحی شده است.

برای بهره گیری صحیح از قابلیتهای یک GIS، در درجه اول نیاز به درک صحیح از سیستم GIS و سپس ساختار اطلاعات در آن میباشد.جهت پیاده سازی یک سیستم GIS ، توجه به ماهیت و ساختار اطلاعات جغرافیایی متشکله آن که رکن اساسی هر سیستمGIS را تشکیل داده و توانمندیها و پتانسیلهای آن را تعیین میکند، اجتناب ناپذیر است.

سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) یک سیستم کامپیوتر مبنا می باشد که به عنوان یک مجموعه متشکل از سخت افزار، نرم افزار، اطلاعات جغرافیایی، نیروی انسانی و مدلهای پردازش داده، به منظور تولید، ذخیره سازی، نمایش، بازاریابی، پردازش، بهنگام رسانی و... اطلاعات جغرافیایی مربوط به عوارض و پدیده های مختلف، مورد استفاده قرارمی گیرد.

 

GIS

ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 87/8/21

سیستم موقعیت یاب جهانی (Global Positioning Systems)، یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره ای است که از شبکه ای با 24 ماهواره تشکیل شده است. این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده ساخته و در مدار قرار داده شده اند. این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شد ولی از سال 1980 استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد.

 

GPS

ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز

نظمدهی به محیط همواره از معمولترین و در عین حال پیچیده ترین فعالیتهای بشر بوده است. بر این اساس نظم بخشیدن به شهرها از زمان پیدایش آنها مطرح بوده و رفته رفته با گسترش جوامع و ابعاد شهرها این مساله اهمیت روزافزون یافته است.

 

مقدمه

در کشورهای غربی طی قرون گذشته و در بسیاری از کشورهای شرقی طی دهههای گذشته فعالیتهایی در جهت سامان بخشیدن به امور شهری انجام شده است. سابقهی طولانی برنامهریزی شهری در کشورهای صنعتی موجب شده تا در حال حاضر پیشرفتهترین و منظمترین شهرها در کشورهای صنعتی استقرار یافته باشند.

در کشور ما نیز توجه به نظم و نسق بخشیدن به شهرها از دههی ?? با ارایهی اولین طرح جامع تهران آغاز شد. تاکنون طرحها و برنامههای مختلفی برای این کلانشهر تدوین و تصویب شده است که جدیدترین آنها «طرح جامع جدید تهران» در سال ???? میباشد.

بررسی محتوا و روح حاکم بر طرحهای تهیه شده نشان میدهد که روندی تقریبا متکامل در طرحها وجود دارد و همواره مفاهیم جدیدی به ابعاد این طرحها افزوده شده است. البته بماند که در عرصهی عمل هیچ یک از این طرحها به طور کامل و قطعی به انجام نرسیدند.

بر این اساس در مقالهی حاضر قصد داریم ضمن ارایه تاریخچهی مختصری از اولین طرح جامع تهران، به ارایهی برخی دیدگاههای جدید راجع به طرحهای جامع بپردازیم.

اولین طرح جامع تهران در سال ???? از سوی سازمان برنامه و بودجه وقت، به شرط داشتن همکار خارجی به شرکت «مهندسان مشاور عبدالعزیز فرمانفرمائیان و همکاران» ارجاع شد و در سال ???? با داشتن افق ?? ساله تصویب و در سال ???? ابلاغ شد. ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 87/8/21

شهرستان نهاوند، واقع در جنوب استان همدان توسط رشته کوههای سرسبز زاگرس احاطه شده است.
گویش مردم شهر نهاوند، نهاوندی و باقیمانده زبان های کهن ایران است امّاگویش‌های مختلفی از جمله لری،فارسی، کردی، و لک در این منطقه تکلم می‌شود، و دارای ساکنان بومی است

جمعیت این شهرستان ??????? نفر است و دارای ? بخش و ? دهستان می‌باشد. چهار شهر تابع این شهرستان هستند نهاوند و فیروزان و کیان و برزول

 موقعیت جغرافیایی

نهاوند در موقعیت 48  درجه و 24 دقیقه طول شرقی و 23 درجه و 22 دقیقه عرض شمالی قرار دارد. اختلاف ساعت آن با تهران 13 دقیقه و 28 ثانیه میباشد. نهاوند از شمال به شهر های تویسرکان و همدان و از شرق به ملایر، از غرب به کرمانشاه و از جنوب به استان لرستان محدود است. فاصله این شهر تا تهران از مسیر ملایر، اراک 452 کیلومتر و از مسیر همدان 496 کیلومتر است. فاصله نهاوند تا همدان 140 کیلومتر، تا دو راهی کنگاور-کرمانشاه 53 و از دوراهی تا کرمانشاه، 77 کیلومتر میباشد. فاصله نهاوند تا کرمانشاه 130 کیلومتر است.

وسعت : برآوردهای آماری وسعت شهر را در سال 65-64 حدود 02/13 کیلومتر مربع نشان میدهد. همچنین وسعت دهستان علیا 377 و دهستان سفلی 452، سلگی 182 و خزل 646 کیلومتر مربع بوده که مجموع وسعت شهرستان حدود 1670 کیلومتر مربع میباشد.

بافت قدیمی شهر ابتدا در منطقه پاقلعه بوده، بعد به تدریج به دامنه های جنوبی و خاوری کشیده شده است. پس از احداث خیابان سراسری در سال 1315 ، به تدریج بافت کالبدی شهر از نظم و ترتیب بیشتری برخوردار گردید ، و به آهستگی ترکیب عناصر و فضاهای زیستی آن به وضعیت متعارف شهری نزدیکتر شد.ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 87/8/21

شهر طبس در شمال شرق استان یزد، در مدار 33 درجه و 35 دقیقه شمالی و نصف النهار 56 درجه و 55 دقیقه شرقی، در منطقه ای با آب و هوای بیابانی واقع شده، و شهرستانهای بردسکن و شاهرود از شمال، فردوس و بیرجند از شرق، استان کرمان از جنوب، و شهرستانهای نایین، اردکان و بافق از غرب و جنوب غربی آنرا احاطه کرده اند.

 

شهر طبس

ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 87/8/20

تاریخچه شهر دامغان

دامغان در حدود چهارصد سال پیش از میلاد مسیح چنان عظمتی داشت که اشک سوم و تیرداد اشکانی در سال 249 پیش از میلاد آن را پایتخت خود اعلام نمودند. این شهر تا قرن دوم میلادی اهمیت خود را حفظ کرد و مرکز ایالت بزرگ قومس بود. برخی ها, طرح این شهر را به هوشنگ نسبت داده اند. این نظریه به واقعیت نزدیکتر است که مردم این منطقه دراطراف رودخانه چشمه علی که در دره کوههای شمالی جاری است اسکان یافتند و مدنیتی را بوجود آوردند. چنانکه نوشته اند, نزدیک به چهارصد سال پیش از میلاد جمعی از مغان در مسیر رود سکنی گزیدند و به همین علت, نخست این منطقه ده مغان نامیده می شده و به مرور زمان و در آخر الامر به دامغان تبدیل گردید. دامغان مدتی پایتخت زمستانی اشکانیان بود و تا کشته شدن یزدگرد, آخرین پادشاه ساسانی موقعیت خود را  حفظ کرد. در دوره های حکومت امویان ,عباسیان , طاهریان , سامانیان , سربداران و دیلمیان دامغان از موقعیتی ممتاز برخودار بود .

 مراکز تاریخی و باستانی

عمارت آغامحمدخان وفتحعلی شاه قاجار:

استان  قومس و علی الخصوص  شهر دامغان مورد توجه اولین پادشاه قاجار بود و به همین جهت آغا محمد خان و فتحعلی شاه در چشمه علی دامغان ساختمانهای زیبایی را بنا کردند. این دو ساختمان تقریبا مقابل هم واقع شده اند. در قسمت شمال و در داخل دریاچه, به فاصله  حدود پانصد متر از تپه های آبده, ساختمانی است دو طبقه دارای ایوان محصور در آب که فتحعلی شاه قاجار آن را ساخته بود. برای ورود به این بنا باید در ضلع های شرقی و غربی از روی تخته ای که قریب دومتر روی آب قرار داده اند, گذشت. در طبقه تحتانی و فوقانی که ایوان دارد از دو طرف باز می شود.
و هر کس در آن بنشیند از دو سو دریاچه را زیر نظر دارد. علاوه بر بنای فوق به فاصله ده متری از ضلع جنوبی دریاچه ساختمانی متعلق به دوره آغامحمدخان قاجار واقع است. ساختمان دارای یک طبقه و یک شاه نشین فوقانی است و این بنا هم از نظر معماری و هم از نظر مکان به زیبایی بنای فتحعلی شاه نیست. اما دارای قدمت می باشد.
ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
<      1   2   3   4   5   >>   >
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 23
بازدید دیروز: 30
کل بازدیدها: 545078

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس