سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 87/8/27

مطالعه شهر از دوران کهن، به خصوص شهرهای ایران بعد از اسلام، تا زمانیکه شهرسازی از لحاظ ورود مفاهیم تازه، غریبه و گسستن از ارزش های گذشته خود قرار نگرفته است، گویای آن است که همواره میدان نیز همچون دیگر اندام های موثر و کارکردی، در حیات جاری شهر، حضوری موثر دارد به طوریکه میدان از دوره سلجوقیان به بعد شروع به تثبیت خود کرد و در دوره صفویه به مفاهیم عمیق و کارآمدی در معماری و شهرسازی رسیده و در دوران قاجار به نهایت نقش خود دست یافته است، اما رفته رفته نقش می بازد تا جایی که از سال های میانی دوره پهلوی هویت خود را از دست داده و در دو دهه اخیر نیز در بلاتکلیفی مطلق به سر می برد.

 

میدان شهری

ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : یکشنبه 87/8/26

معرفی رشته مهندسی شهرسازی

توسعه شهر نشینی و رشد شهرها و شهر گرایی در سده اخیر ، روز به روز به مسایل شهری ابعاد جدیدتری بخشیده است . امروزه مراقبت و هدایت توسعه شهری و ساماندهی مناطق پیرامون شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار گشته است .

طی دهه های 1375 - 1335 تعداد شهرهای ایران سه برابر شده و پیش بینی می شود که در سال 1400شمسی این تعداد باز هم دو برابر گردد . تداوم این روند در آینده مراقبت و هدایت توسعه های شهری را در دستور کار قرار داده و بر تربیت نیروی انسانی آگاه و کار در سطوح مختلف شهرسازی تاکید می کند . باتوجه به این واقعیات ، حرفه شهرسازی در مقطع مهندسی به عنوان تخصصی میان رشته ای با تمام زمینه های علمی پایه ای و اصلی شهرسازی در تحصیلات دانشگاهی معنا می یابد. در این مقطع تقویت مهارت های فنی و کاربردی و همچنین آماده سازی زمینه برای دوره تخصصی کارشناسی ارشد شهرسازی و تربیت نیروی انسانی کارا در سطوح مختلف اجرایی کشور در دستور کار قرار می گیرد. آموزش در دوره مهندسی شهرسازی زمینه ای مناسب برای ساماندهی و هدایت توسعه و حفاظت و بهره وری از منابع موجود و بالقوه محیطی در نقاط شهری را فراهم می آورد . تاسیس این دوره ضمن تحول و ارتقاء کیفی آموزش تخصصی دوره ای کارشناسی ارشد شهرسازی دگرگونی کیفی در آموزش دوره های دکتری شهرسازی را نیز فراهم کرده و مایه توسعه فنی و علمی شهرسازی در جهت همگامی با رشد و تحول کشور خواهد گردید.

مهندسی شهرسازی عبارت از مجموعه آگاهی علمی ، فنی در سطح آموزش های عمومی حرفه شهرسازی است. دانش آموختگان این دوره قدرت اجرائی طرح سکونتگاه های شهری و یا در حال شهری شدن را در چارچوب آموزش های خود دارا بوده و آمادگی لازم را در تهیه طرح های شهری با گروهای تخصصی خواهند داشت

ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 87/8/24

شیراز، نامی خیال انگیز

در افسانه ها آمده است که شیراز فرزند تهمورس (از پادشاهان سلسله پیشدادیان) شهر شیراز را تأسیس کرد و نام خود را بدان بخشید. به روایتی دیگر، نام این دیار، "شهرراز" بوده که به اختصار شهر از و شیراز خوانده شده است

 

شهر شیراز

در حالی که بر اساس تحقیقات "تدسکو" شیراز به معنای مرکز انگور خوب است، "ابن حوقل"، جغرافی دان مسلمان قرن چهارم هجری، علت نامگذاری شیراز شباهت این سرزمین به اندرون شیر می داند، چرا که به قول او عموما" خواربار نواحی دیگر بدانجا حمل می شد و از آنجا چیزی به جایی نمی بردند. و بالاخره بنا به نوشته کتاب "صورالاقالیم"، از جهت وجود دام های بسیار در دشت شیراز، آنجا را "شیرساز" نامیده اند.ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 87/8/24

تاریخچه شهر مشهد:

مهمترین عاملی که در طول تاریخ در شکل گرفتن محل سکونت کنونی مشهد مؤثر بوده است، موقعیت طبیعی حوضه کشف رود و رودخانه اترک می باشد. با در نظر گرفتن این عامل به عنوان امری نسبتاً ثابت برای جذب جمعیت، می توان تأثیر عوامل تاریخی و سیاسی و اجتماعی و مذهبی را در دوره‌های مختلف بررسی نمود.

حوضه رودخانه کشف رود در تمام دوره اسلامی و حتی در دوره پیش از اسلام از مراکز عمده سکونت در خراسان شمالی بوده است. در دوره اسلامی مهمترین و پرجمعیتی ترین سکونتگاه، حوضه کشف رود ولایت توس بوده که مرکز آن شهر تابران بوده است. به مرور زمان از اهمیت شهرهای تابران و نیشابور کاسته و آبادیهای جدیدی به اسامی نوغان و سناباد رشد نمودند. سناباد در 2 کیلو متری نوقان قرار داشته و کاخ حمید بن قحطبه طلائی والی خراسان که اکنون عمارت آستانه شهر مقدس مشهد است در میان باغ بزرگی در این دهکده قرار داشته است

 

شهر مشهد

ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 87/8/24

1- موقعیت جغرافیایی :

شهرستان اسلام آباد غرب با وسعتی در حدود 3828 کیلو متر مربع بین 33- 36 تا35 –15 در جه عرض شمالی 24- 45 تا 30-38 درجه طول شرقی قرار گرفته است . این شهرستان از شمال به شهرستان پاوه و جوانرود و ازشرق به کرمانشاه از غرب به شهرستان سر پل ذهاب و گیلانغرب و از جنوب به استان ایلام منتهی می شود

 

شهرستان اسلام آباد غرب

این شهرستان متشکل از 4 شهر ( اسلام آباد – کرند – گهواره – حمیل( و چهاربخش و 12 دهستان و343 روستا می باشد. ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 87/8/24

شهرستان کاشمر با مساحت تقریبی 2000 کیلومتر مربع در 219 کیلومتری جنوب غربی استان خراسان رضوی واقع شده و در عرض جعرافیایی 35 درجه و 11 دقیقه و در طول جغرافیایی 85درجه و 27 دقیقه قرار گرفته است . ارتفاع آن از سطح دریا 1215 متر بوده و از نظر مکانی در جنوب غربی مشهد و در فاصله 218 کیلومتری آن قرار گرفته است.

از شمال به سرزمین « فیروزه » نیشابور و دیار « سربداران» سبزوار ، از جنوب به سرزمین « قنات » گناباد ، از شرق به مدفن عارف بزرگ «قطب الدین حیدر» تربت حیدریه  و از غرب به شهرستانهای  « کشمش و انگور » خلیل آباد و « پسته » بردسکن محدود می شود.

کاشمر مسیر تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین بین شهرهای شمال شرقی خراسان و نیزشرق و جنوب آن و شهرهای سیستان و بلوچستان به تهران ، یزد و اصفهان می باشد.

جمعیتی بالغ بر 180 هزار نفر در این منطقه زندگی می کنند . از این میزان 43 درصد را شهرنشینان و 57 درصد را روستانشینان عزیز  تشکیل می دهند . کاشمر دارای آب و هوا و اقلیم متنوع است . جنوب آن را بیابان فرا گرفته و کوهستانی بسیار زیبا و تماشایی ، نواحی شمال شهرستان را در بر گرفته است .ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 87/8/24

شهر قوچان درمرکز شهرستان قوچان در مختصات 30  58  طول شرقی و6 0 37 عرض شمالی در ارتفاع 1350 متری واقع شده است . مساحت شهر حدود 1200 هکتار بوده وعلاوه بر مرکز شهرستان بعنوان مرکز بخش مرکزی در 125 کیلومتری شمال غرب مشهد (مرکز استان خراسان ) استقرار یافته است .

شهر قوچان در سال 1316 به مرکزیت شهرستان تبدیل شده و در همان سال بعنوان مرکز بخش مرکزی ومرکز شهرستان بخشداری وفرمانداری در آن ایجاد وتاسیس گردید .

شهر فاروج مرکز بخش فاروج در 30 کیلومتری شمال غربی وشهر باجگیران مرکز بخش باجگیران در 81 کیلومتری شمال قوچان قرار گرفتند .

شهرستان قوچان بعنوان یکی از شهرستانهای تابعه استان خراسان رضوی با مساحتی حدود (1) 5338  کیلومتر مربع وبا مختصات جغرافیایی بین 52  57 تا 08 59 طول شرقی و38  36 تا 41 37 عرض شمالی قرار گرفته است .

ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
<      1   2   3   4   5   >>   >
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 69
بازدید دیروز: 30
کل بازدیدها: 545124

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس