سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 87/8/24

ایرانشهر، شهر و شهرستانى‌ در استان‌ سیستان‌ و بلوچستان‌. نام‌ شهرستان‌ ایرانشهر در 1314ش‌ به‌ موجب‌ تصویب‌نامة هیأت‌ وزیران‌ به‌ جای‌ ناحیة بمپور برگزیده‌ شد (معین‌، 5/211؛ کیهان‌، 2/259، 261). همچنین‌ شهر فَهْرَج‌ واقع‌ در 360 کیلومتری‌ جنوب‌ زاهدان‌ و 175 کیلومتری‌ جنوب‌ خاش‌ در خرداد 1315، به‌ ایرانشهر تغییر نام‌ داد. در 1316ش‌، ایرانشهر بخش‌ شهرستان‌ خاش‌ تعیین‌ شد و در 1326ش‌، فرمانداری‌ ایرانشهر تشکیل‌ گردید و تابع‌ حوزة بلوچستان‌ شد که‌ از استان‌ هشتم‌ جدا شده‌ بود. ایرانشهر مدت‌ کوتاهى‌ میان‌ سالهای‌ 1323- 1326ش‌ مرکز شهرستان‌ خاش‌ بود( دایرة المعارف‌... ).ایرانشهر اکنون‌ یکى‌ از 7 شهرستان‌ استان‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ به‌ شمار مى‌آید که‌ مرکز آن‌ نیز ایرانشهر است‌ ( سازمان‌ تقسیمات‌...، 30(.

 شهرستان‌ ایرانشهر: این‌ شهرستان‌ با 730 ،41کم 2 مساحت‌ ( آمارنامه‌...، 25)، دارای‌ 6 بخش‌ و 21 دهستان‌ است‌. بخشهای‌ ششگانة ایرانشهر اینهاست‌: بزمان‌، بمپور، دلگان‌، راسک‌ و فیروزآباد، سرباز و مرکزی‌ ( سازمان‌ تقسیمات‌، همانجا). این‌ شهرستان‌ از شمال‌ و شمال‌ شرقى‌ با زاهدان‌، خاش‌ و سراوان‌، از غرب‌ با استان‌ کرمان‌، از جنوب‌ با چاه‌بهار و نیک‌ شهر، و از شرق‌ با پاکستان‌ همجوار است‌ ( سرشماری‌ عمومى‌، 1375ش‌، نقشة ایرانشهر). مرکز این‌ شهرستان‌، شهر ایرانشهر، و بمپور دیگر شهر آن‌ است‌ ( سازمان‌ تقسیمات‌، همانجا). ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 87/8/24

شهرستان اهواز مرکز استان خوزستان است و از نظر جغرافیایی در21 درجه و 20 دقیقه عرض شمالی و 48 درجه و40 دقیقه طول شرقی قرار گرفته است و در بخش جلگه ای به ارتفاع 18 متر از سطح دریا واقع می باشد . مساحت شهر اهواز20477 هکتار است که فقط 6923 هکتارآن در بافت شهری قرار گرفته است جمعیت اهواز طبق آمار سرشماری سال 1365 شمسی بالغ بر 861970 نفر است اما اکنون از مرز یک میلیون نفر گذشته است .

 

شهر اهواز

ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : پنج شنبه 87/8/23

پیشینه تبریز

تبریز مرکز استان آذربیجان شرقی است . در 46 درجه و 25 دقیقه طول شرقی و38 درجه و دو دقیقه عرض شمالی از نصف النهار گرینویچ واقع شده است ، ارتفاع آن از سطح دریا 1340 متر می باشد . با وسعتی حدود 11800 کیلومتر در قلمرو میانی خطه آذربیجان و در قسمت شرقی شمال دریاچه ارومیه و619 کیلومتری غرب تهران قرار دارد و در 150 کیلومتری جنوب جلفا ، مرز یران وجمهوری آذربیجان قرار گرفته است . جمعیت تبریز بیش از یک ونیم میلیون نفر می باشد.تبریز از سمت جنوب به رشته کوه منفرد همیشه پر برف سهند واز شمال شرقی به کوه سرخ فام عون علی (عینالی) محدود می شود.رودخانه آجی چی (تلخه رود) از قسمت شمال وشمال غرب تبریز می گذرد وبعد از طی مسافتی قابل توجه در دشت تبریز به دریاچه ارومیه می ریزد ومهرانرود از میانه تبریز می گذرد که اکثراَ در فصول مختلف سال بی آب است.   

 

شهر تبریز

ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : پنج شنبه 87/8/23

اصفهان یکی از شهرهای زیبا و مهم, با آثار تاریخی فراوان است. این شهر از قدیم الایام مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

 

دانلود نقشه شهر اصفهان

دانلود نقشه شهر اصفهان

 

منبع : http://www.urbanism85.com/




ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : پنج شنبه 87/8/23

تاریخ آستانه

در سال 191 هجری شمسی ، در زمان حکومت مامون عباسی خلیفه ابودلف، از قبیله عرب به نام "عجلی"، فرماندار حکومت اشغالی آستانه شد.  و در دوره حکومت برادر مامون و معتصم نیز باقی ماند.

در تمام این مدت آستانه پایتخت منطقه "جبال" (کوهستان) بودکه مرز آن از همدان به اصفهان، خوزستان و ری گسترش یافته بود. در تاریخ به این  منطقه به نام "ماد بزرگ" اشاره شده است

بعدا علی عماددوله دیلمی، مسن ترین برادران دیلمی، از سلسله بویه توسط  مردآویج زیاری از سلسله زیاریان در سال حدودا 300 هجری شمسی به حکومت آستانه گماشته شد. این شاید آغاز به پایان رسیدن نقش عرب ها در این قسمت از ایران بوده است.

از اینجا، علی پس از شکست حاکم اصفهان که  4،000 نفر در اختیار داشت، نگهداری اصفهان را بر عهده گرفت، علی در حمله به اصفهان تنها 700 سوار در اختیار داشت، مردویج با حالتی خشمگین پسرش وشمگیر را بسوی اصفهان فرستاد.علی بسوی غرب حرکت کرد، اما از طرف دیگر فرصتی داشت تا یک پیروزی بزرگی در مقابل حاکم استان فارس که مستقیما دست نشانده خلیفه عباسی بود بدست آورد.

نزدیک 600 سال بعد (بیش از 500 سال پیش)، شاه اسماعیل صفوی دستور داد تا بصورت دقیق به تعمیر آرامگاه(آستانه) امامزاده سهل بن علی " کرج"  بپردازند. بعد از آن کرج را آستانه نامیدند.

آنچه در تاریخ به ثبت رسیده حاکی از آن است که، این منطقه یک راه طولانی را در بر داشته. شهر معروف هگمتانه در فاصله نه چندان دوری از اینجا ساخته شده . مدارکی وجود دارد که نشان می دهد که آستانه برای ارتش ماد ها یک پایگاه نظامی بوده است.

یک مکان باستانی زیارتی، که به شاه زند شناخته می شود در 7 کیلو متری شمال آستانه واقع شده است.

ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : پنج شنبه 87/8/23

ارومیه یا اورمیه مرکز استان آذربایجان غربی یکی از شهرهای قدیمی ایران به شمار میرود که قدمت آن به 2000 ق م میرسد این شهر در جلگه وسیع و سر سبزی که اطراف آن تا کیلومترها پوشیده از باغات انگور و سیب و مزارع میباشد واقع شده است درمورد نام این شهر روایات مختلفی مطرح شده است عدهای از مورخین معتقد هستند که نام اصلی این شهر چی چست بوده است و در باره نام فعلی این شهر اختلاف نظر وجود دارد.. برخی معتقد هستند که اورمیه از دو کلمه اور+میه تشکیل یافته است که اور به معنی جا و مکان و میه به زبان آشوری یعنی آب

 

شهر ارومیه

ارومیه یکی از شهرهای زیبا و دیرپای آذربایجان غربی در جلگه بطول 70 کیلومتر و به عرض 30 کیلومتر  و در کنار دریاچه لاجوردی به همین نام گسترده شده است ؛ و این شهر به علت آب و هوای معتدل و داشتن مناظر زیبا یکی از شهرهای توریستی کشور است .جمعیت این شهر 725008 نفر می باشد که از این تعداد 444001 نفر جمعیت شهری و 281007 نفر جمعیت روستائی و ارتفاع آن از سطح دریا 1267 متر میباشدادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : پنج شنبه 87/8/23

شهرستان ابرکوه حد فاصل استانهای فارس کرمان و اصفهان است . این شهر از سمت مشرق به کوههای شیر کوه منتهی میشود و رشته کوه های زاگرس همچون حصاری این منطقه را در جهت جنوب و غرب احاطه کرده است و ارتفاع آن از سطح دریا 1500 متر میباشد. آثار تاریخی و باستانی این شهرستان عبارتند از:  مسجد جامع ،گنبد عالی ، یخچال خشتی، امامزاده احمد،سیدون علی نقیا ،سیدون گلسرخی ، خانه آقازاده ، گنبد سنگی هگ کوه پرستو(پیر صدیق)، مناره های مسجد نظامیه ، مقبره طاووس الحرمین ، تپه چهار طاقی ، مسجد بیرون،کوه صفر و درخت سرو چهار هزار ساله

 

شهر ابر کوه

 

دانلود نقشه شهر ابرکوه

 

منبع : http://www.urbanism85.com/




ارسال توسط 3شهرساز
<      1   2   3   4   5   >>   >
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 74
بازدید دیروز: 30
کل بازدیدها: 545129

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس