سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 86/9/26

توسعه برنامه های مدیریت شهری در گرو تلاش و ممارست شهرها در جهت پیشرفت و رفاه منابع انسانی میسر می شود؛ این اقدامات عبارتند از جذب مشارکت های دولتی، بهره وری اقتصادی، حفظ تساوی و عدالت اجتماعی، کاهش فقر و بهبود شرایط زیست محیطی. این اقدامات در سایه استفاده بهینه و توزیع عادلانه منابع امکانپذیر خواهد بود.

مدیریت شهری طی سه مرحله از آغاز یعنی از سال 1986 میلادی تا کنون دستخوش یک سری تغییرات بنیانی شده است.

مرحله اول: مرحله اول برنامه مدیریت شهری (1991-1986)؛ این برنامه ها بر روی تحقیقات کاربردی بر روی چهار موضوع: مدیریت اراضی، امور مالی و مدیریت شهری، زیرساخت ها و محیط زیست شهری و با هدف توسعه راهبرد های عملی و ابزارهای کاربردی مدیریت شهری در سطح جهانی متمرکز شده بود.

مرحله دوم: اهداف این مرحله (1996-1992) حول محور چگونگی استفاد از این راهبردها و ابزارها در جهت ارتقای کارآیی و سطح تولیدات، ابتدا به صورت منطقه ای و سپس بسط آن به تمام کشور می بوده است. در این مرحله یک مورد دیگر به چهار موضوعی که قبلا در بالا ذکر شد، افزوده گردید. مورد پنجم کاهش فقر شهری بود. مکانیزم اساسی در این فاز اجرایی پرداختن به سطح کارآیی و تولیدات از قبیل تشکیل هیات کارشناسان منطقه و تاسیس کارگاه ها و همایش های مشاوره ای در سطح کشوری به منظور معرفی این خط مشی ها و ابزار های کاربرد به کل کشور، معطوف می شد. ساختار این برنامه ها تمرکز زدایی و واگذاری مسوولیت انجام این فعالیت ها به ادارات منطقه بوده است

مرحله سوم: مرحله سوم مدیریت شهری به منظور ایجاد و تحکیم کارآیی دولت، بانکها و مراکز تامین اعتبار در جهت مرتفع ساختن معضلات شهری اختصاص یافت.

مرحله چهارم—این مرحله(2004-2001) ادامه مرحله سوم بود و تنها بیشتر از قبل بر روی فعالیت ها و اقدامات دولتی که شرایط زندگی قشر مستمند و کم درآمد جامعه شهری را متأثر می ساخت، متمرکز شده بود.

در واقع هم اکنون زمینه هایی که این برنامه ها توجه خاص به آنها دارند عبارتند از:

-- کاهش سطح فقر در شهر

-- مدیریت محیط زیست شهری

-- جذب مشارکت های دولتی

-- حل معضل ایدز و اعتیاد در جامعه شهری

برنامه هایی که در بالا بدان اشاره شد در 11 ناحیه و 21 شهر در آسیا اجراشده است.

در اینجا به مقایسه مدیریت شهری در آسیا و اروپا می پردازیم.ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 86/9/26

کاربرد حمل و نقل بعنوان ابزاری در جهت کاهش فقر (طرح توسعه مشاغل خرد در نایروبی، کنیا)

هدف این طرح :

بمنظور نیل به هدف افزایش کاربرد حمل و نقل غیر موتوری شهری، گروه "توسعه فن آوری نیمه پیشرفته شرق آفریقا"ی سازمان ملل متحد (ITDG-EA) طراحی سه گونه جدید دوچرخه و یک تاکسی دوچرخه ای را برای جوامع شهری منتخب در نایروبی معرفی خواهد کرد. این جوامع، انجمن "کایول جوا کالی" و انجمن جمع آوران زباله "ماکورو" می باشند. طرحهای جدید نتیجه مشاورات و همکاریهای "زیستگاه سازمان ملل"، "کایول جوا کالی" و ITDG-EA هستند. سرمایه گذاری بر روی این طرح از سوی "زیستگاه سازمان ملل" و در جهت ایجاد تحرک شهری در بخش حمل و نقل و واحدهای بازیافت زباله صورت گرفته است. این طرح، هم اکنون در مرحله آزمایش قرار دارد و قصد آموزش صنعتگران "کایول جوا کالی" و توجیه دیگر اعضاء این انجمن و عموم جامعه را دارد.

وظائف ITDG

-- این گروه وظیفه تهیه و تدارک یک طرح توسعه آزمایشی را برای ایجاد ملحقات سه گانه ای به  دوچرخه ها، شامل یک زباله جمع کن، یک تخت بلند و یک کیوسک اغذیه فروشی سیار خواهد داشت. ITDG همچنین یک تاکسی دوچرخه ای را بطور آزمایشی راه اندازی خواهد کرد.

-- اضافه کردن قطعات اضافی بر روی دوچرخه ها و امتحان آنها برای اطمینان از کار کردن صحیح پیش از ارائه آن به بازار

-- تهیه یک قالب بندی برای جمع آوری اطلاعات خام و پردازش شده آزمایشات در طول روند انجام آنها

-- استفاده از اطلاعات بدست آمده برای معرفی محصولات

-- آموزش صنعتگران منتخب انجمن "کایول جوا کالی" برای ساخت دوچرخه های جدید. انتخاب این گروه باید فقط از طریق ITDG-EA صورت پذیرد.

-- مستند سازی تجربیات طرح جدید بمنظور انتشار آن

-- برپایی جلسات بازبینی فنی در صورت لزوم

-- کشیدن نقشه دوچرخه های توسعه یافته و در اختیار قرار دادن آنادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 86/9/26

طرح کالبدی ملی

 با هدف مکانیابی برای گسترش آینده شهرهای موجود و ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید،‌پیشنهاد شبکه شهری آینده کشور یعنی اندازه شهرها، چگونگی استقرار آنها در پهنه کشور و سلسله مراتب میان شهرها به منظور تسهیل و مدیریت سرزمین و امر خدمت رسانی به مردم و پیشنهاد چارچوب مقررات ساخت و ساز در کاربری‌های مجاز زمین‌های سراسر کشور

طرح جامع سرزمین

طرح جامع سرزمین، طرحی است که شامل استفاده از سرزمین در قالب هدفها و خط مشیهای ملی و اقتصادی از طریق بررسی امکانات و منابع و مراکز جمعیت شهری و روستایی کشور و حدود و توسعه و گسترش شهرها و شهرکهای فعلی و آینده و قطبهای صنعتی و کشاورزی و مراکز جهانگردی و خدماتی بوده و در اجرای برنامه های عمرانی بخشهای عمومی و خصوصی ایجاد نظم و هماهنگی نماید.

طرح کالبدی منطقه‌ای

با هدف مکانیابی برای گسترش آینده شهرهای موجود و ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید،‌پیشنهاد شبکه شهری آینده کشور یعنی اندازه شهرها، چگونگی استقرار آنها در پهنه کشور و سلسله مراتب میان شهرها به منظور تسهیل و مدیریت سرزمین و امر خدمت رسانی به مردم و پیشنهاد چارچوب مقررات ساخت و ساز در کاربری‌های مجاز زمین‌های سراسر کشور ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 86/9/26

تاریخچه شهر Alliance:

 

شهر Alliance در شمال شرقی بخش Stark ناحیه اوهایو دارای24000 نفرجمعیت  می باشد. این شهر در سال 1850  از ادغام سه ناحیه کوچک  شهری دیگر به وجود آمد و پس از چندین سال با اذغام شهر چهارم  در سال 1888،  Alliance نامیده شد که این نام به دلیل اذغام و پیوستن دیگر شهر ها برای این منطقه انتخاب شده است. شهر Alliance را عموماً شهر راه آهن نیز می نامند زیرا خطوط راه آهنی که در اطراف و داخل این شهر وجود دارند در رشد صنعت آن نقش بسزایی را ایفا کرده اند. همچنین  وجود کارخانجات صنعتی وسیع  نیزدلیل خوبی برای رشد صنعت در Allianceبوده و است. پس از گذشت چندین دهه شرکتهای مهندسی در این شهر شروع به فعالیت کردند، کالج های تحصیلی (دانشگاهها) با پشتوانه محلی، ایالتی و ملی در سال 1846 تاسیس شدند. این دانشگاهها هم از نظر ورزشی و هم از نظر علمی در منطقه از اهمیت خاصی برخوردار هستند. شهر Alliance برای افرادی که خواستار فعالیت تجاری یا صنعتی  می باشند، جذابیتهای بسیاری مانند پارک های صنعتی جدید و تعداد بسیاری مشاغل تجاری است که سالانه جمعیت کثیری را به سمت خود می کشاند.

اهداف:

با شکل گرفتن شهر Alliance در سال 1850، ادارات مختلفی در این شهر تاسیس شد که  خدمات دولتی از قبیل خدمات آتش سوزی، آب و فاضلابها، نگاهداری خیابانها و مرمت پارکها و مراکز تفریحی، خدمات بهداشتی، خدمات ساختمانی و دیگر خدمات که مربوط به سلامت، ایمنی و رفاه شهروندان می شود را ارائه می دهند.به منظور انجام مسئولیتها به نحو مطلوب این امر ضرروری است که تمام خدمات به بهترین شکل و با  کارمندان متعهد و میزان مناسب سرمایه گذاری به اجرا در بیاید. ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 86/9/26

برنامه مدیریت شهری (UMP) وظیفه مشاوره و راهنمایی حکومتهای ملی و محلی را در مسیر پیشبرد توسعه مدیریت شهری در ممالک آنها بر عهده دارد. مشاوره اولیه از طریق همکاری در سازمان دادن به مشاوره های شهری صورت می گیرد. در این مرحله، زمینه مشارکت کلیه سهامداران فراهم می آید و سیاستهای جدید و تکنیکهای مدیریت شهری آموزش داده می شود. این برنامه از طریق چهار اداره منطقه ای (آفریقا، بخشهای عرب نشین، آسیا-پاسیفیک، آمریکای لاتین و کارائیب) بوسیله هماهنگ کننده برنامه در نایروبی کنیا اجرا می گردد.

 

موسسات شریک در برنامه آسیا-UMP

برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP)

-- UNDP ریاست کمیته بررسی برنامه را برعهده دارد و درونداد اولیه و اساسی برنامه را فراهم می آورد. این کار از طریق مشارکت شعبه منطقه ای و ادارات کشور، نظارت کنندگان کلی برنامه و فعالان مرتبط با کمیته مشاورین صورت می گیرد. این موسسه سرمایه گذاری بنیادین برنامه را به عهده گرفته، و همانند یک نقطه کانونی برای بسیج کردن منابع دوجانبه و هماهنگ سازی برنامه عمل می کند.

-- کمیته بررسی برنامه (PRC) ساختار تصمیم گیرنده اصلی در این برنامه است. این قسمت هر شش ماه یکبار با بررسی کردن روند اجرای برنامه و نظارت بر برنامه کاری سالانه که توسط هماهنگ کننده برنامه و هماهنگ کننده های محلی تحویل داده می شود؛ کار خود را انجام می دهد.

-- برنامه کاری سالانه ای که توسط PRC بررسی و تایید می شود؛ مخارج خاص هر یک از فعالیتهای برنامه، که به Pstream، فعالیتهای منطقه ای و کشوری و مشاوره های شهری تقسیم می گردند را در خود نمایان می سازد.

-- یافته ها و پیشنهادات PRC به برنامه های کاری سالانه هماهنگ کننده های منطقه ای و گروه اصلی ضمیمه می شود. این هماهنگ کننده های منطقه ای به همراه PRC از یک استاندارد نظارتی که گروه اصلی تعریف کرده است؛ تبعیت نموده و از آن بعنوان معیار بررسی و بکارگیری برنامه های سالانه بهره می برند.

-- برنامه مذکور در اوایل سال 1999 در معرض ارزیابی قرار گرفت. این ارزیابی شرایطی را که تحت آن حمایت از برنامه گسترش می یافت؛ برآورد نمود.ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز

ماده 1

بنیاد مسکن پس از مطالعه دقیق در مورد کمبود مسکن و تشخیص و تعیین نیازمندیهای مسکن محرومان اعم از روستائی و شهری در کلیه مناطق کشور با توجه به امکانات خود و مسکن مورد نیاز هر منطقه، نسبت به تدوین برنامه های تولید انبوه مسکن خود اقدام مینماید.

ماده 2

به منظور اجرای مواد 2 و 3 اساسنامه بنیاد مسن موضوع احداث مجتمعهای زیستی و واحدهای مسکونی ارزانقیمت شهری و روستائی بنیاد مسکن میتواند از تسهیلات اعتباری کلیه بانکهای کشور در قالب عقود اسلامی و یا عملیات بدون ربای بانکی استفاده نماید. تبصره ـ انعقاد هر گونه قرارداد و ایجاد تعهدات مالی برای بنیاد در مقابل بانکها یا اشخاص حقیقی و حقوقی و روشهای مشارکت و جلب خودیاری مردمی بر اساس دستورالعملی است که به تصویبب سرپرست بنیاد مسکن میرسد.

ماده 3

به منظور اجرای ماده 4 اساسنامه و تبصرههای ذیل آن جهت تهیه زمین مورد نیاز طرحها و پروژههای بیناد اقدامات زیر حسب مورد انجام میگیرد: الف ـ تهیه زمین از طریق سازمان زمین شهری به صورت قطعی بر اساس درخواست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی. تبصره ـ به سرپرست بنیاد مسکن اختیار داده میشود تا جهت مشخص نمودن روش درخواست و مراحل اجرائی دریافت زمین از سازمان زمین شهری با مدیرعامل سازمان زمین شهری موافقتنامهای را تنظیم نمایند. ب ـ تهیه زمین از طریق بیناد مستضعفان (بنیاد جانبازان) بر اساس طرحهای مصوب شورای مرکزی و درخواست سرپرست بیناد مسکن انقلاب اسلامی. ج ـ قبول هبه زمینهای ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی که مایلند زمینهای خود را به بنیاد هبه نمایند. تبصره 1 ـ قبول همه صرفاً از طریق دفتر مرکزی بنیاد مسکن انجام میگیرد که دستورالعمل مربوط به تصویب شورای مرکزی خواهد رسید. تبصره 2 ـ در مورد قبول هبه هماهنگی با دفتر نمایندگی حضرت امامالزامی است. د ـ در جهت اجرای تبصره 3 ماده 4 به سرپرست بنیاد مسکن اختیار داده میشود تا دستورالعمل مربوطه را با توافق رئیس سازمان جنگلها و مراتع و همچنین هیأتهفت نفره مرکزی واگذاری زمین تهیه و ابلاغ نماید. ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : دوشنبه 86/9/26

ماده 1

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که در این اساسنامه اختصاراً بنیاد نامیده میشود نهاد انقلاب اسلامی است که بر اساس فرمان 21 فروردین 1358 رهبر کبیر انقلاب اسلامی است حضرت امام خمینی مدظله به منظور تأمین مسکن محرمان به ویژه روستائیان در چهارچوب سیاستها و برنامههای دولت تشکیل گردیده است.

ماده 2

مطالعه و بررسی در زمینه تشخیص و تعیین نیازمندیهای مسکن محرومان اعم از روستائی و شهری فراهم آوردن موجبات اجرای آن با مشارکت، همکاری و خویاری مردم و دستگاههای مختلف.

ماده 3

تهیه و طرح مجمتعهای زیستی و واحدهای مسکونی ارزانقیمت و اجرای آنها به طور مستقیم یا با مشارکت مردم با همکاری و هماهنگی دستگاههای ذیربط در روستا و شهر. تبصره ـ دولت موظف است در اجرای پروژهها و طرحهای مسکونی خود به غیر از خانههای سازمانی شهری اولویت را به بنیاد بدهد.

ماده 4

تهیه زمین موردنیاز طرحها و پروژههای بنیاد و آمادهسازی آنها. تبصره 1ـ دولت و بنیاد مستضعفان مکلفند زمینهای مناسب خود را جهت اجرای طرحهای مسکونی مصوب شورای مرکزی بنیاد به استثنای هزینههای خرید و آمادهسازی (قیمت تمام شده برای دولت) به طور رایگان و قطعی به بنیاد واگذار نمایند. تبصره 2ـ اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند زمینهای ملکی خود را به بنیاد هبه نمایند و قانون زمین شهری مانع این امر نخواهد بود. تبصره 3ـ هیأتهای هفتنفره واگذاری زمین و سازمان جنگلها و مراتع مکلفند زمینهای دولتی مناسب را جهت واگذاری و اجرای طرحهای مسکن روستایی پس از اعلام نیاز بنیاد به شرط نداشتن کاربری کشاورزی در اختیار بنیاد قرار دهند. تبصره 4ـ دولت موظف است نسبت به تأمین آب و برق، راه، مدرسه، درمانگاه و دیگر نیازمندیهای عمومی این طرحها از طریق وزارتخانهها و سازمانهای ذیربط اقدام لازم به عمل آورد. ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
   1   2   3   4      >
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 3
کل بازدیدها: 544880

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس