سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 86/6/27

ساموئل پاول در کتاب «مدیریت استراتژیک در برنامه های توسعه» فرآیند توسعه منابع انسانی را دارای دو جزء می داند؛ انتخاب و رشد. در جزء اول، منابع انسانی مورد نیاز برنامه معلوم و مشخص می شوند و در جزء دوم، این منابع با وظیفه خود آشنا شده و برای انجام صحیح آن به طور مناسب تجهیز می شوند؛ به گونه یی که بتوانند در محیط های با شرایط متغیر کار کنند. در فرآیند توسعه منابع انسانی، این دو جزء باید به طور همزمان سازماندهی شوند.

قبل از آغاز فرآیند توسعه منابع انسانی، شناخت وظایف سازمان و تخصص های مورد نیاز برای انجام این وظایف ضروری است. برای رسیدن به این امر مهم، برنامه ریزی نیروی انسانی، نیاز جدی هر سازمانی است. در برنامه ریزی نیروی انسانی، گام نخست، شناخت وضعیت موجود، تنگناها و مشکلات است.

نگاهی کلی به وضعیت نیروی انسانی در شهرداری های کشور، روشن می سازد که در سال ۱۳۸۰ بیش از یکصد و۱۳ هزار نفر در شهرداری ها شاغل بوده اند که از این میان۱۷ درصد بی سواد و از میان باسوادان ۸۱ درصد سیکل و کمتر و تنها ۳ درصد لیسانس و بالاتر از لیسانس داشته اند. این آمار بیانگر وضعیت بسیار خطرناک منابع انسانی شهرداری ها است و ضرورت بازنگری و دگرگونی در ساختار نیروی انسانی را در این سازمان گوشزد می کند. در وضعیت کنونی با توجه به نگاه جدید به مدیریت شهری و ارتقای وضعیت آن به جایگاه واقعی، حساسیت این امر بیشتر شده است. ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز

خلاصه مقاله

در دهه های اخیر همزمان با رشد علوم اجتماعی چه به معنای خاص آن و چه به معنای عام آن از یک سو و آشتی یافتن هر چه بیشتر علوم بین رشته ای همچون برنامه ریزی شهری و منطقه ای ، برنامه ریزی حمـل و نقل و همچنین مهندسی ترافیک با علوم اجتماعی از سوی دیگر،زمینه های پیدایش شاخصهای اجتماعی هر چه بیشتر در میان علوم بین رشته ای مذکور فراهم گردیده است . چنین جهشی را خواه چه از تئوری به عمل و یا از عمل به تئوری فرض کنیم ؛ ناگزیر به تفکر و اندیشیدن به زمینه های اجتماعی هر اقدامی در موضـوعات ،مشکلات و مباحث ترافیکی و حمل و نقل در جهت موفقیت اجرایی آنها هستیم . این مقاله دو هدف عمـده را دنبال می نمید ؛ اول بررسی و تعریف شاخص پذیرش اجتماعی و دوم به چالش کشیدن و شناسایی بیشتر این شاخص در هر دو رشته ترافیک و حمل و نقل . در اد امه اشاره خواهد شد که با وجود رشد مفاهیم اجتماعی در علوم وابسته به حمل و نقل و ضرورت اجرایی آن کمتر به این مقوله در بین متخصصین شهرسازی،حمل و نقل و ترافیک توجه گردیده است .


  کلمات کلیدی

حمل و نقل و ترافیک ، پذیرش اجتماعی، ارزیابی اثرات اجتماعی

 

  نویسنده:

[ محسن عسکری ] - دانشجوی کارشناسی ارشد شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان

 

برای دیافت کل مقاله روی لینک زیر کلیک کنید:

http://www.hamkelasy.com/conferences/traffic1385/15_(www.HamkelasY.com).zip 




ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : یکشنبه 86/6/25

ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی است که در دوره رضاخان نام رضائیه بر آن گذاشتند و تا پایان دوره پهلوی به این نام خوانده می شد. پس از انقلاب اسلامی دوباره به نام پیشین یعنی ارومیه تغییر نام داد. قدمت این شهر به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد می رسد. در مورد نام ارومیه روایت های گوناگونی بیان شده است؛ برپایه منابع و متون کهن نام اصلی این شهر «چیچست» بوده است. نام ارومیه از دو واژه «اور« میه» تشکیل شده است که «اور» به معنی جا و مکان و «میه» به زبان آشوری یعنی آب. یکی از معانی دیگر که برای نام این شهر آورده شده است «غیررومی» است که در این معنی «الف» پیشوند نفی است. در ضمن برخی نیز نام ارومیه را مشتق از شهر ارومچی پایتخت ترکمان چین می دانند. ارومیه در جلگه گسترده و سرسبزی به درازای ۷۰ کیلومتر و به پهنای ۳۰ کیلومتر واقع شده که اطراف آن تا کیلومترها پوشیده از باغات انگور و سیب و کشتزار است. دریاچه ارومیه در شرق و دریاچه ماریشلر در غرب این شهر قرار دارد. این شهر به علت آب و هوای معتدل و داشتن مناظر زیبا یکی از شهرهای گردشگری ایران است. جمعیت این شهر ۸۵۶۹۱۴ نفر است که از این تعداد ۴۳۳۹۷۶ نفر آنان مرد و ۴۲۲۹۳۸ نفر زن بوده اند. نقاط دیدنی زیبا و قابل توجهی در ارومیه وجود دارد که باعث جذب و توجه ایرانگردان و توریست ها به استان آذربایجان غربی و همچنین مرکز آن می شود. از جمله نقاط دیدنی بازاری خوی، پل تطور، تپه حسنلو، تخت سلیمان، دخمه سنگی فرهاد، دژ بسطام، سد زرینه رود، غار سهدلان، کتیبه کله شین، کلیسای ننه مریم، غار فخربگاه، فقرگاه، قره کلیسا و مسجد سردار است. زبان گفتاری ساکنان این شهرستان ترکی و کردی است ولی در سطح استان به زبان های آشوری، فارسی و ارمنی نیز گفت وگو می شود. در روستاهای شهرستان ارومیه زبان کردی بیشترین گستره را دارد. به دیگر سخن این شهرستان چندگونگی تیره یی و گویشی دارد.

ارومیه در جلگه یی، در حاشیه دریاچه لاجوردی گسترده شده است. زمین های بارور ارومیه با آب و هوای مساعد و واقع شدن آن در معبر قفقاز، ارمنستان، آسیای صغیر و بین النهرین از یک سو و قرار گرفتن آن در کنار دریاچه ارومیه از سوی دیگر چهره ویژه یی به این شهرستان بخشیده است. این شهرستان بیش از سایر نقاط ایران مورد توجه ملل پیش از تاریخ قرار گرفته است و شاهد آن تپه های متعدد باستانی است. یکی از این تپه ها، گوی تپه (چهار کیلومتری جنوب شرقی ارومیه) است که با قدیمی ترین تپه های بین النهرین، آسیای صغیر و فلات ایران رقابت می کند. از سوی دیگر، منسوب داشتن زرتشت به ارومیه و همچنین اینکه یک یا دوتن از حواریون زرتشت که در تولد عیسی (ع) به بیت اللحم رفته بودند در ارومیه مدفونند حاکی از آن است که این شهر یکی از بزرگترین کانون های مذهبی و علمی در گذشته های دور بوده است.

 

ستاره رضایی آسا – روزنامه اعتماد




ارسال توسط 3شهرساز

خلاصه مقاله

فرآ یند برنامه ریزی دربرگیرنده کلیتی است پیوسته در جریان ، از این رو تلقی رویدادها، اشـیاء یـا افعال به مثابه واقعیتهای ا یست ایی که در زمان و مکان ثابت اند مردود است . برنامه ریزی شهر ی و قرآ یند آن نیز امری مستمر، همیشگی و پویا است و نمیتوان با آن به صورت مقطعی ، موقـت و ا یـ ستا برخورد نمود . بخشی از برنامه ریزی شهری ، برنامه ریزی حمل و نفل شهر ی است که به همراه برنامـه ریزی بخش های کاربر ی اراضی ، زیر ساخت ها و سایر بخش ها، بعد کالبدی برنامه ریزی جامع شهر ی را تشکیل می دهد . حمل و نقل در کنار مسکن ، کار و گذران اوقات فراغت ، به عنوان یکی از چهار عملکـرد اساسی شهر قلمداد شده است ، به گونه ا ی که زندگی شهری امروز را بدون آ ن نمی توان تـصور نمـود . وجود نارسایی در روند برنامه ریزی شهری و حمل و نفل شهر ی ، آثار و عوارض زیانبار گـسترده ا ی را همچون مصرف بالای انرژی، تأخیر در رسیدن به مقصد، آلودگی هوا ، کاهش ایمنـی شـهری و افـزایش خطرهای جانی ، از بین بردن بافتها و پیوندهای سنتی شهر و نظایر اینه ا، به بار آورده است . مقاله حاضـر که در پیت بیین نقش مؤثر انجام توأم و هماهنگ برنامه ریزی حمل و نقل شهر ی با برنامه هـا ی شـهری است سع ی دارد که ضمن ارائه راه حل هایی برای رسیدن به حمل و نقل پایدار ، اصول برنامـه ریـزی و سیاستگذاری برای رسیدن به حمل و نقل پایدار را معرفی نماید

کلمات کلیدی

توسعه پایدار، حمل و نقل، برنامه ریزی شهری

نویسند‌گان

[ لعلا جهانشاهلو ] - دکتری شهرسازی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
[ الهام امینی ] - دکتری شهرساز ی عضو هیأت علمی دانشگاه آزادسلامی واحد تفرش

برای دریافت کل مقاله روی لینک زیر کلیک کنید:

http://www.hamkelasy.com/conferences/traffic1385/24_(www.HamkelasY.com).zip




ارسال توسط 3شهرساز

خلاصه مقاله

در این مطالعه جهت مکانیابی و لکه گذاری محدوده های مناسب برای ایجاد پایانه های جدید در شـهر تهران از یک مدل مکانیابی ریاضی استفاده گردید . هدف از ایجاد پایانه هـای جدیـد افـزایش دسترسـی شهروندان و کاهش زمان دسترسی آنها به تسهیلات پایانه ای و نیز تمرکززدایـی پایانـه هـای موجـود می باشد . پارامترهای ورودی مدل ریاضی استفاده شده شامل تقاضای استفاده از تسه یلات پایانه های برون شهری و نیز زمان سفر برروی هر یک از کمانهای شبکه حمل ونقل شهر تهران در زمـان اوج ترافیـک می باشند . جهت تعیین تقاضا با انجام یک آمارگیری مبد أ - مقصد در مقیاس وسیع و با تعداد زیاد آمارگر ، کلیه مراجعین به پایانه های موجود شمارش و با تعداد متن اسبی از مراجعین مصاحبه به عمل آمد . همچنین زمان سفر روی کمانهای شبکه نیز از مدل به هنگام شده حمل ونقل و ترافیک شـهر تهـران اسـتخراج گردید . الگوریتم ریاضی مدل انتخاب شده به گونه ای طراحی شد که نسبت به زمان مطلوب انتخاب شـده، حساس می باشد . به عبارت دیگر حل الگوری تم ریاضی طراحی شده تحـت محـدودیت زمـان دسترسـی شهروندان به تسهیلات انجام خواهد شد . این بدان معنی است که هر چه رفاه در نظر گرفته شده بـرای شهروندان بیشتر باشد، زمان دسترسی مطلوب مورد نظر کمتر خواهد شد و در نتیجه تعـداد مکانهـای پیشنهاد شده توسط مدل برای ایجاد تسهیلات پایانه ای بیشتر می گردد . از اثرات ایجاد پایانه های جدید در نقاط مشخص شده می توان به کاهش مصرف سـوخت، کـاهش آلودگی هوا، کاهش شاخص وسیله نقلیه - کیلومتر پیموده شده در کل شبکه حمل و نقل شهری و افزایش دسترسی به تسهیلات پایانه ای اشاره نمود .

کلمات کلیدی

مکان یابی، پایانه اتوبوس برون شهری، زمان دسترسی، تمرکززدایی

نویسند‌گان

[ شهریار افندی زاده ] - دانشیار دانشکده عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران ، تهران
[ مجیدرضا افیونیان ] - کارشناس ارشد ش رکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک تهران
[ آرش جلالی برسری ] - کارشناس شرکت مطالعات جامع حمل ونقل وترافیک تهران

برای دریافت کل مقاله روی لینک زیر کلیک کنید:

http://www.hamkelasy.com/conferences/traffic1385/23_(www.HamkelasY.com).zip




ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 86/6/21

تفاوتهای اساسی مشخصه های طراحی

 

1) طرح های هندسی منظم یا نامنظم مشخصه های طراحی:

- طرح منظم و هندسی در جایی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد که موقعیت جغرافیایی آن فضا شرایط بخصوصی را اجبار نکرده باشد.(مثلا –فضای مسطح و بدون هیچ گونه ساخت و ساز ،جنگل و... می توان این گونه عمل کرد)

- طراحی نامنظم و آزاد زمانی قابل اجرا می باشد که داده هایی مشخص (پستی ،فضای سبز ،رودخانه ها ،ساخت و ساز نامنظم ) به عنوان عمل جدا کننده در مکان وجود داشته باشند).

2) طراحی قالب و یا متاثر از عوامل دیگر:

3) طراحی طبق قرارداد به عنوان یک پدیدع ارگانیک یا مصنوعی (هنر معماری)

 

منبع : سایت همکلاسی




ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 86/6/21

اتو واگنر( 1918-1841) به نسلی تعلق داشت که سخت به صنعت خوشبین بود. وی نمی توانست تصور کند که روزگاری توسعه صنعتی برمشکلات شهرهای بزرگ دامن خواهد زد. واگنر عقایدخود را هنگامی ابراز داشت که تاثیرات عقاید زیته به منتهای خود رسیده بود و فکر ایجاد نواحی سرسبز وخرم درقسمتهای مسکونی شهر، یکی ازراههای رهایی اززشتی موجود دراین قسمتها به نظر می رسید. واگنر ازآغاز متوجه شد که این راه حل کافی نیست ومدتها بعد، واقعیات صحت نظر اورا ثابت کرد. بصیرت ونیروی فعال واگنر، که دربسیاری ازکارهای معماری او هویدا است، درعرصه شهرسازی انگار بنوعی فلج دچارمی شود. به عنوان مثال، ازنقشه کاملی که واگنر برای محله ای مسکونی دروین به منظور پیش گیری ازرشد آشفته این محلات مطرح کرد، یاد می نماییم . دراین طرح، واگنر فضایی باز ونسبتاً وسیع را درمرکز محله پیش بینی نموده بود که خود آن را ((مرکزتنفس)) محله می نامید. اما، طرح به اندازه ای تقلیدی وبدون تحرک است که عدم تحرک آن ازنقشه پاریس توسط هاسمان به مراتب بیشتر است. دراین طرح، آپارتمانهای مسکونی پنج طبقه که ساختن آنها درتمام شهرهای بزرگ اروپا درآن زمان معمول بود، تکرار می شود. شاید، واگنر نمی توانست طرح تازه ای برای این محلات تهیه کند. اما، چه ازطرح واگنر وچه ازطرح سایر شهرسازان قرن نوزدهم ، چنین گمان می رود که شاید تمام امکانات شهرسازی آزمایش شده اند و هیچ راه تازه ای وجود نداشته است. درحقیقت، قدرت سامان دادن به شهر با توجه به مسائل موجود، ازمیان رفته بود.

واگنر ازجمله اولین کسانی بود که دریافت شهر مدرن باید براساس احتیاجات ساکنین آن طرح شود. احتیاجاتی که برحسب انواع مختلف مردم تفاوت دارد. توجه اصلی واگنر، معطوف به ایجاد محیطی سالم برای طبقات متوسط مردم بود ومی دانست برای سکونت همین طبقات نیز، احتیاجات مختلف طرحهای متفاوت را ایجاب می کند. واگنر خواستارشد نواحی شهر(( مالکیت عمومی )) یابند تا قیمت زمین دستخوش سودجویی زمین بازان قرار نگیرد ونظارت برگسترش شهر میسر باشد . واگنر معتقد بود ، گسترش شهر مانند گذشته نمی تواند کورکورانه صورت گیرد ومعماری مغلوب سودجویی (زمین خواران ) شود.

 

نویسنده : محسن سورگی

منبع : سایت همکلاسی




ارسال توسط 3شهرساز
<      1   2   3   4   5   >>   >
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 27
بازدید دیروز: 47
کل بازدیدها: 545577

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس