سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قانون‌ اصلاح‌ مواد (1)، (2) و (7) قانون‌ تشکیلات‌، وظایف‌ و انتخابات‌ شوراهای‌ اسلامی‌ کشور و انتخاب‌ شهرداران‌ مصوب‌ 1375

 

مصوب‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ - 5/5/1382

 

ماده‌ 1:

ماده‌ (1) قانون‌ تشکیلات‌، وظایف‌ و انتخابات‌ شوراهای‌ اسلامی‌کشور و انتخاب‌ شهرداران‌ مصوب‌ 1/3/1375به‌ شرح‌ ذیل‌ اصلاح‌ می‌شود:

ماده‌ 1ـ برای‌ پیشبرد سریع‌ برنامه‌های‌ اجتماعی‌، اقتصادی‌، عمرانی‌،بهداشتی‌، فرهنگی‌، آموزشی‌ و سایر امور رفاهی‌ از طریق‌ همکاری‌ مردم‌ باتوجه‌ به‌ مقتضیات‌ محلی‌ اداره‌ امور هر روستا، بخش‌، شهر، شهرستان‌ یااستان‌ با نظارت‌ شورایی‌ به‌ نام‌ شورای‌ ده‌ (روستا)، بخش‌، شهر، شهرستان‌ یااستان‌ صورت‌ می‌گیرد و به‌ منظور جلوگیری‌ از تبعیض‌ و جلب‌ همکاری‌ درتهیه‌ برنامه‌های‌ عمرانی‌ و رفاهی‌ استانها و نظارت‌ بر اجرای‌ هماهنگ‌ آن‌،شورای‌ عالی‌ استانها مرکب‌ از نمایندگان‌ شوراهای‌ استان‌ تشکیل‌ می‌شود.

ماده‌ 2:

ماده‌ (2) قانون‌ به‌ شرح‌ ذیل‌ اصلاح‌ می‌شود:

ماده‌ 2ـ مقصود از شورا در این‌ قانون‌ و سایر قوانین‌ معتبر در خصوص‌شوراهای‌ اسلامی‌ کشوری‌، شوراهای‌ روستا، بخش‌، شهر، شهرستان‌، استان‌و عالی‌ استانها می‌باشد.

ماده‌ 3:

ماده‌ (7) قانون‌ به‌ شرح‌ ذیل‌ اصلاح‌ می‌شود:

ماده‌ 7:

تعداد اعضای‌ اصلی‌ و علی‌ البدل‌ شورای‌ شهر به‌ شرح‌ زیرمی‌باشد:

الف‌) شهرهای‌ تا بیست‌ هزار نفر جمعیت‌، پنج‌ نفر عضو اصلی‌ و دو نفرعضو علی‌البدل‌.

ب‌) شهرهای‌ از بیست‌ هزار نفر جمعیت‌، هفت‌ نفر عضو اصلی‌ و سه‌ نفرعضو علی‌البدل‌.

ج‌) شهرهای‌ از بیست‌ هزار نفر تا یکصدهزار نفر جمعیت‌، نه‌ نفر عضواصلی‌ و چهار نفر عضو علی‌ البدل‌.

د) شهرهای‌ از یکصدهزار نفر تا دویست‌ هزار نفر جمعیت‌، یازده‌ نفرعضو اصلی‌ و پنج‌ نفر عضو علی‌ البدل‌.

ه‌) شهرهای‌ از دویست‌ هزار نفر تا پانصد هزار نفر جمعیت‌، سیزده‌ نفرعضو اصلی‌ و شش‌ نفر عضو علی‌ البدل‌.

و) شهرهای‌ از پانصد هزار نفر تا یک‌ میلیون‌ نفر جمعیت‌، پانزده‌ نفرعضو اصلی‌ و هفت‌ نفر عضو علی‌ البدل‌.

ز) شهرهای‌ بیشتر از یک‌ میلیون‌ نفر تا دو میلیون‌ نفر جمعیت‌، بیست‌ ویک‌ نفر عضو اصلی‌ و هشت‌ نفر عضو علی‌ البدل‌.

ح‌) شهرهای‌ بیش‌ از دو میلیون‌ نفر جمعیت‌، بیست‌ و پنج‌ نفر عضواصلی‌ و دو نفر عضو علی‌ البدل‌.

ط‌) شهر تهران‌ سی‌ و یک‌ نفر عضو اصلی‌ و دوازده‌ نفر عضو علی‌ البدل‌.

تبصره‌ - ملاک‌ تشخیص‌ جمعیت‌ هر شهر و روستا ،آخرین‌ سرشماری‌عمومی‌ نفوس‌ و مسکن‌ با اعلام‌ رسمی‌ مرکز آمار ایران‌ خواهد بود.

قانون‌ فوققِ مشتمل‌ بر سه‌ ماده‌ در جلسه‌ علنی‌ روز یکشنبه‌ مورخ‌ پنجم‌مرداد ماه‌ یکهزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ تصویب‌ و درتاریخ‌ 15/5/1382 به‌ تعیید شورای‌ نگهبان‌ رسیده‌ است‌.

 

 منبع:سایت سازمان شهردرایها و دهیاریهای کشور




ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 86/9/3

در نظام مدیریت مردمی هدف این است که همه حضور داشته باشند. همه عناصری که در مدیریت شهری موثر هستند باید بتوانند به سهم خود در این امر مشارکت کنند.

کلان شهرها پدیده ای جهانی است. این پدیده زمانی که جامعه صنعتی مرحله گذر را طی می کرد به نرمی و آهستگی با انفجار فضایی پیش رفته است.

پدیده کلان شهرها در جوامع درحال توسعه با فقر، جمعیت، سوداگری تازه به دوران رسیده، همراه است.

ناپایداری اجتماعی و فرهنگی نشان در اعتیاد - فساد - خیابان خوابی فرهنگ نوکسیه گی، مصرف گرایی، تخریب روابط اجتماعی و از میان رفتن هویت دارد.

افزایش اهمیت گردشگری داخلی و خارجی، توسعه بی سابقه بازارهای مالی، سرعت بیشتر در رشد سرمایه گذاری خارجی، رشد شتابان بازرگانی بین المللی، افزایش ارزش و سهم بخش خدمات نسبت به بخشهای کشاورزی و صنعت،همه از دگرگونی ساختار جهان نشان دارند.

مهمترین چالشهای پایداری کلانشهر تهران، ایجاد اشتغال، درآمد متناسب با افزایش جمعیت، تامین زیرساختها، خدمات رسانی شهری، آلودگی محیط زیست و منابع طبیعی است.

باتوجه به تخصصی شدن حوزه های مختلف مدیریت و نیاز جامعه به متخصصین مجهز به دانش علمی در حوزه های مربوطه، اولین همایش مدیریت جامع شهری با همکاری معاونت توسعه مدیریت شهری در تالار حرکت تهران برگزار شد.ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 86/9/3

فرآیند تولید و بازتولید دانش: چهارمین چالش

انحرافی اساسی که در آغاز ورود این دانش رخ داد:

برنامه‌ریزی شهری (urban planning) به اشتباه شهرسازی (شبیه به خانه سازی) تر جمه شد

حاصل این انحراف سلطه نگاه صرف کالبدی بود

یکی از خصوصیات ویژه هر علمی، به‌ویژه علوم کاربردی‌ای چون شهرسازی، رشد و توسعه آن در چرخه یک فرآیند تولید و بازتولید آن علم از طریق پژوهش، آموزش و ارزیابی است. شهرسازی در ایران از همان ابتدا به صورت یک زائده فنی و تکنیکی از غرب وارد شد که آبشخور نظری و عملی آن در آن سوی آب‌ها قرار داشت. ورود این دانش نیز با یک انحراف اساسی شروع شد و به همین علت به جای اصطلاح برنامه‌ریزی شهری که ترجمه کلمه (urban planning) است و در همه دنیا مصطلح بوده و هست؛ عبارت شهرسازی (شبیه به خانه سازی) در کشور مطرح شده و جا‌افتاده است. انحرافی که این جابجایی مفاهیم به وجود آورد، آن بود که به سرعت نگاه صرف کالبدی، به شدت بر آن سایه افکند و این دانش محیطی-انسانی تبدیل به بخشی از علم مکانیک (مهندسی معماری- مهندسی عمران) شد. البته استیلای بی‌چون و چرای شبه مدرنیزم در ایران نیز کمک بسیار بزرگی به این شرایط نموده است. هرچند بعدها به شرح خدمات شهرسازی به تدریج امور غیر کالبدی مانند موضوع‌های مرتبط با امور اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی و زیست محیطی افزوده شد؛ ولی از ابتدا هم، به واسطه شرایط خاص فنی- مدیریتی در جامعه ما، مسلم بود که این تمهیدات هیچ کمکی به تغییر اساسی در رویکردها و نگاه‌های کالبدی حاکم بر جامعه حرفه‌ای و مدیریتی در حوزه شهرسازی نخواهند داشت (رضا احمدیان 1382: 15). ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز

چکیده

مسائل و مشکلات ایمنی ترافیک اثرات منفی گسترده ای بر وضعیت اجتماعی، اقتصادی ، جامعه دارد و مانعی برای توسعه تلقی می شود. با توجه به اینکه  3 عامل راه ، وسیله نقله و انسان در وقوع تصادف دخیل هستند ، استراتژی ها ، برنامه ها و روش های افزایش ایمنی بر روی این عوامل تمرکز دارند. بازرسی ایمنی به عنوان یک اقدام مهندسی کم هزینه و مؤثر در دهه اخیر مورد توجه و استفاده ادارات حمل  و نقل کشور های پیشرفته قرار گرفته است. به طور کلی بازرسی ایمنی بر تعیین نواقص مربوط به راه و شرایط ترافیک تمرکز دارد.

 

واژه های کلیدی

 شاخص ریسک، بازرسی ایمنی ، معابر شهری

 

نویسندگان

شهریار افندی زاده – دانشیار دانشکده عمران ، دانشگاه علم و صنعت ایران ، تهران

امید افصحی – کارشناس شرکت مطالعات جامع حمل و نقل تهران

 

برای دریافت کل مقاله روی لینک زیر کلیک کنید:

http://www.hamkelasy.com/conferences/traffic1385/22_(www.HamkelasY.com).zip




ارسال توسط 3شهرساز
بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 86/9/3

استان همدان یکی از مناطق تاریخی ایران و از قدیمی ترین کانون های تمدن در جهان به شمار می رود. آثار تاریخی موجود در این استان قدمت و کهن سالی آن را به خوبی نشان می دهد. از اردیبهشت تا اواخر مهرماه علاوه بر زیبایی و سرسبزی های پراکنده در سراسراستان همدان؛ تابش آفتاب و درجه حرارت بسیارمطلوب است و فرصت مناسبی برای علاقه مندان به طبیعت و تاریخ استان همدان است که از تعطیلات تابستانی خود بیش ترین بهره را ببرند. در فصل زمستان در دامنه های الوند اگر کسانی قصد استفاده از برف برای وزش اسکی و سایر ورزش های زمستانی را داشته باشند؛ امکانات ورزش اسکی و کوه نوردی زمستانی در دامنه های الوند همدان فراهم است. استان همدان از طبیعت, تاریخ, کشاورزی, صنایع, معادن و جاذبه های جهانگردی پررونقی برخوردار است.

مکان های دیدنی و تاریخی

در استان همدان نقاط دیدنی و تاریخی فراوانی وجود دارد که عبارت اند از: آرامگاه بوعلی‌سینا، آرامگاه بابا طاهر، موزه و تپه‌ی هگمتانه، موزه‌ی تاریخ طبیعی، موزه‌ی بوعلی، مسجد جامع، برج قربان، گنبد علویان، شیرسنگی، گنج‌نامه، امام‌زاده شاه‌زاده حسین, امام‌زاده یحیی، تپه‌ی توشیجان، مسجد شیخ‌الملوک، مسجد سیف‌الدوله، حمام بلور و امام‌زاده زبیده‌خاتون (در ملایر)، ستون سلوکی، میدان قیصریه، حمام حاج آقاتراب، سراب گیان، مقبره‌ی باباپیره و بند لیلی یادگار (در نهاوند)، مقبره‌ی حیقوق نبی، کاروان‌سرای شاه عباس، آبشار افشار، کمربسته سرکان، کاروان سرای فرسنج، آرامگاه میررضی‌الدین و مدرسه‌ی علمیه‌ی شیخ علیخان زنگنه (در تویسرکان)، حمام سنگی، قلعه‌ی کیکاوس (در کبودر آهنگ)، کتیبه‌ی سلطانیه، مسجد شاه‌ طهماسب، آب انبار شاه عباس، تالار دربند و کتیبه‌ی یادبود سیدجمال (در اسدآباد) و لالجین، دشت بهار و آرامگاه شیخ محمدبهاری (در بهار) و غار علی‌صدر (در روستای علی‌صدر). ادامه مطلب...


ارسال توسط 3شهرساز
<      1   2   3   4      >
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 14
بازدید دیروز: 221
کل بازدیدها: 545482

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس