سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : جمعه 87/8/24

شهر امروزی بجنورد احتمالاً در زمان صفوی و برای یک‌جانشین کردن کردهای عضدلو که از سوی صفویان به این ناحیه کوچانده شده بودند بنیاد شد

 

شهر بجنورد

در نزدیکی این شهر بازمانده‌های شهر قدیمی( بی‍‍‍ژن یورت ( بوزن‌گِرد قرار داشته.

نتایج بررسی و پهنه بندی محوطه‌های با ستانی نشان داده‌است نقاط باستانی شناسایی شده متعلق به دوران میان سنگی هزاره چهارم تا هزاره اول پیش میلاد نقش مهمی را در شکل گیری زیست گاههای اولیه در حاشیه رودخانه اترک ایفا نموده‌اند. [نیازمند منبع] این منطقه در دوران ماد و هخامنشی بخشی از ساتراپی پارت قلمداد شده واز دوره اشکانی در این ناحیه ? زیستگاه در بخش راز و جرگلان ? مورد در بخش مرکزی و نیز ? زیستگاه در مانه و سملقان شناسائی شده‌اند. وجود بنای سنگی موسوم به اسپاخو از آثار دوره ساسانی، نیز نقش و اهمیت شمال خراسان را در این دوران روشن می‌نماید. علاوه برآن منطقه بجنورد در صدر اسلام در ارتباط فرهنگی ـ اجتماعی جدی با دیگر نقاط ایران قرار داشته و از آن نواحی تأثیر گرفته‌است. در آن دوران قسمت‌های عمده‌ای از منطقه آباد و مسکونی بوده‌است. مؤلف تاریخ سیستان ناحیه امروزی بجنورد را به عنوان بخشی از سرزمین نساء معرفی نموده‌است و در سالهای آغازین قرن دوم هجری این منطقه جزئی از قلمرو بزرگ حکومت طاهریان به شمار می‌آمد.

بزرگ حکومت طاهریان به شمار می‌آمد.

ابن ابی اصیبه نیز در ذکر مناطق بجنورد آورده‌است که «ابن سینا دربار علی ابن مامون را در خوارزم ترک گفت و به طوس، شوقان و سملقان و جاجرم و بالاخره به جرجان رفت». مولف نامعلوم حدود العالم از نخستین کسانی است که از چرمغان نام می‌برد و مقدس نیز آن را جزئی از ناحیه نساء بر شمرده‌است.

ظاهراً چرمغان شهرکی کوچک، پررونق و آباد بوده و بجنورد کنونی در جوار آن بوجود آمده‌است. امروزه حدود و گستره این شهرک در حاشیه شهر بجنورد مبین پیشینه کهن و رونق آن در قرون اولیه اسلامی است.

به استناد متون تاریخی در سده‌های پنجم تا هشتم هجری بخش وسیعی از ناحیه بجنورد مسکونی و آباد بوده‌است. در آغاز دوران مغول و تیموری منطقه بجنورد نیز مورد مورد آسیبها و خسارات فراوانی واقع شد.

 

شهر بجنورد

 

منابع

 1- نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ????, پایگاه اینترنتی مرکز آمار ایران

 2- دانشنامه ایرانیکا، سرواژه? بجنورد

 3- دانشنامه ایرانیکا، سرواژه? بجنورد

 

دانلود نقشه شهر بجنورد

 

منبع : http://www.urbanism85.com/




ارسال توسط 3شهرساز
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 52
بازدید دیروز: 56
کل بازدیدها: 545991

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس