سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 86/6/28

جنگل با همه زیبایی هایش چشم را خیره می کند. فقط صدای گام های آرامی که بر روی برگ های خشک نهاده می شود سکوت محیط را می شکند. هنوز نمی توان باور کرد که شهر با همه شلوغیش فقط چند ایستگاه اتوبوس از این مکان آرام فاصله دارد.

گویی هرگز انسان دیگری پیش از تو در این محل نبوده است. نه از کیسه زباله یا پسماند ه های پلاستیکی اثری دیده می شود و نه صدای بلندی گوش را می آزارد.

شهر وین با جمعیت یک میلیون و ششصد هزار نفری خود این جنگل زیبا را که در کنارش گسترده است نمی آزارد. سوسوی چراغی که در دور دست ها دیده می شود فقط رستورانی جنگلی است که مملو از جمعیت است ولی حتی از کنار آن هم که گذر کنی هیچ صدای گوش آزاری شنیده نمی شود، هماهنگی انسان و طبیعت و انسان و تکنولوژی را در اتریش به نحو احسن می توان دید.

در میدان مرکزی شهر وین و در کنار کلیسای تاریخی اشتفان که هر روز مملو از گردشگران است، صدای بال کبوتران را هم می توان شنید. همه چیز در این کشور با نگاهی به محیط زیست و حفظ آن برنامه ریزی شده است. در کوهستان های پربرف و در کنار جویبارهایی که آب زلال در آنها جاری است حتی ته مانده سیگاری را نیز نمی توان یافت.

به فرودگاه وین، مسافری که وارد می شود از هیچ چیز بیشتر از سکوت آن لذت نمی برد. کف پوش ها آنچنان براق است که عکس خود را در آن می توان دید.

مسافر خسته با مجموعه ای از اطلاعات و تابلوها برای رسیدن به مقصدش در شهر و یا پرواز دیگر روبه رو می شود. دیگر احتیاجی به پرسش نیست ولی اگر پرسشی باشد با لبخندی از مسئول اطلاعات فرودگاه پاسخ روشن و دقیق دریافت خواهد شد.

پرواز نیز به همان اندازه آرام و دل انگیز است، مهماندار هر خواهشی را با نگاه می خواند و زودتر از آن که در انتظار بمانی خواسته ات را برآورده می کند.

دغدغه از یافتن وسیله ای برای رسیدن به شهر وجود ندارد. اتوبوس ها سروقت حرکت می کنند و راننده وظیفه خود می داند که جامه دان ها را خود در صندوق اتوبوس جای دهد. همهمه ای هم برای سوار شدن به تاکسی وجود ندارد. همه چیز از آغاز تا پایان دقیق برنامه ریزی شده است.

در اتریش از هر روستایی که بگذری گلدان های پرگل را می توان دید که در لبه پنجره ها به زیبایی محیط رنگ و نمای دیگری می دهند. در این کشور به هر گوشه از شهر که گردشگر گام نهد به آسانی به اطلاعات مورد نیاز دسترسی دارد، نقشه شهر و کشور و راهنمای خطوط حمل و نقل همه جا به وفور و رایگان یافت می شود. با مراجعه به باجه راهنما در مراکز عمومی لیستی از هتل ها نیز در اختیار قرار می گیرد و راهنما بدون هیچ توقعی خود به مکان های مورد نظر زنگ می زند و امکانات هتل ها را همراه با نرخ آن توضیح می دهد. قیمت هتل، رستوران و همه مکان های دیگر نرخ های کامل است و دیگر هیچ چیز به آن اضافه نمی شود. برای رسیدن به فرودگاه نیز هیچ دغدغه ای وجود ندارد. گردشگر در ایستگاه راه آهن جامه دان را تحویل می دهد و با خیال راحت هر وقت خواست به فرودگاه می رود. سیستمی به عنوان CAT طراحی شده است که باجه مخصوص به خود را در ایستگاه های مرکزی راه آهن دارد و هنگامی که جامه دان تحویل داده می شود با دقت روی باند قرار می گیرد و اگر کوچکترین لطمه ای دید بلافاصله جبران می شود. در این کشور هر کسی مسئولیت خود را به نحو احسن انجام می دهد و از همه مهمتر گردشگر می داند که در صورت نیاز کدام شخص مسئول است.

در شهر وین هیچ ایستگاه اتوبوس، مترو و یا تراموای شهری بیشتر از پنج دقیقه با محل سکونت فاصله ندارد و تابلویی ساعت حرکت را دقیق مشخص کرده است. اگر قراری در این شهر داشته باشی دقیقاً می توانی محاسبه کنی چه به موقع به مقصد می رسی. بلیت های روزانه، ماهانه و حتی سالانه با تخفیف ویژه ارائه می شود و شهرنشین وین احتیاجی به وسیله شخصی ندارد. آنها فقط در مواقع مسافرت و یا استثنایی از وسیله شخصی خود استفاده می کنند.عابر پیاده با دوچرخه سوار و کودکان در ترافیک بین اتومبیل ها گرفتار نیستند و حتی در نیمه شب در خیابانی خالی از عابر و اتومبیل اگر اتومبیلی به چراغ قرمز برخورد کند وظیفه خود می داند که توقف کند.

در نیمه شب دیدن عابر پیاده ای که در خیابانی خالی از تردد در انتظار سبز شدن چراغ عابر پیاده است چیز تازه ای نیست.

کودکی که همراه با مادرش در جنگل قدم می زند اگر چیزی را در جنگل رها کند با اعتراض مادرش روبه رو می شود و شخصی که در مکانی مخصوص سیگاری ها بسته سیگارش را باز می کند حتی باندرول سیگار خود را به زمین نمی اندازد. فرهنگ شهرنشینی از دوران کودکستان به بچه ها آموخته می شود و محیط زیست سهم بزرگی از آموخته هاست. جنگل هایی که وین را محاصره کرده اند با وزش نسیمی هوای خنک را به شهر هدیه می کنند و در مرکز شهر در میان هزاران گردشگر تنفس این هوای دل انگیز از خاطر گردشگر می زداید که در شهری بزرگ با هزاران وسیله نقلیه در حرکت است، مراکز اصلی شهر به روی خودروها بسته است و کودکان در حالی که با بادکنک های خود بازی می کنند ترسی از دوچرخه، موتوسیکلت و اتومبیل ندارند. گردشگر اگر تمایل داشته باشد بر درشکه ای سوار می شود که به آرامی از میان ساختمان های کهن رد می شود و درشکه ران با دقت همه چیز را توضیح می دهد.

وین شهر آرامش و خاطره است. در این شهر خاطره های ماندگار پدید می آیند به ذهن سپرده می شوند و سایه همیشگی خود را تا آنجا که حافظه قدرت داشته باشد حفظ می کنند. فرهنگ شهرنشینی، هماهنگی انسان و محیط و سازگاری تمدن با طبیعت را در هیچ شهری در اروپا همانند وین نمی توان یافت، شهری با قدمت چندین قرن و آراسته برای قرن بیست ویکم. هنگامی که گردشگر این شهر را ترک می کند و به هواپیما وارد می شود نیز چیزی دل آزار نیست.

برفراز ابرها در صندلی راحت هواپیما موسیقی موتزارت همسفر مسافر تا مقصد است و آرامش شهر را بدرقه راهش می کند .

 

دکتر عباس لقمانی – روزنامه همشهری




ارسال توسط 3شهرساز
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 50
بازدید دیروز: 47
کل بازدیدها: 545600

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس