سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 87/7/27

پروانه ساخت چیست؟

پروانه ساخت جوازی است که برای برخی کارهای ساختمان سازی و یا اعمال تغییرات در ساختمان هایی که از پیش ساخته شده اند صادر می گردد. جواز ساخت معمولا به ساختار تغییرات، سیستم تهویه هوا و یا هوا رسانی ساختمان بستگی دارد، اما همچنین موقعیت محلی و دیگر مســـائل محلی را هم پوشش می دهد.

 

نیاز به اخذ پروانه ساختمان

علاوه بر جواز نقشه کشی، هرگونه ساخت و یا بازسازی و تغییرات در بنا نیاز به اخذ پروانه ساخت دارد. پروانه ساخت بطور معمول برای هر نوع ساختار ساختمانی و هرگونه تغییر و بازسازی که مشمول موارد زیر باشد لازم است:

-- ایجاد ساختمان جدید و یا توسعه هر ساختمان از پیش ساخته شده ای

-- تغییر در ساختار یک بنای از پیش ساخته شده

-- هر گونه تغییری که بر راه های ورودی و خروجی هوا تأثیر بگذارد.

-- هر گونه تغییر در شرایط بهداشتی ساختمان

-- نصب و یا تغییر در لوله کشی آب و شبکه فاضلاب و یا هرگونه سیستم های تهویه مکانیکی

-- نصب هرگونه دستگاه های گرما ساز علاوه بر دستگاه های گرما ساز الکترونیکی

-- ساخت و نصب دیوارهای تو خالی عایق در ساختمان

-- تمام کارهایی که به نوعی بر شالوده ساختمان تأثیرگذار باشد.

مواردی که نیاز به پروانه ساخت ندارد

در اخذ پروانه ساخت چندین استثنا وجود دارد که در این موارد نیازی به کسب مجوز و یا پروانه نیست:

1)ساخت یک ساختمان مجزای غیر مسکونی  با زیربنای کمتر از 30 متر مربع و در فاصله یک متری مرز زمین واقع شده باشد.(در محدوده یک متری مرز زمین ساخته شود و نکات ایمنی و مقاوم سازی هم در آن لحاظ شود و از مصالح قابل اشتعال هم استفاده نشود.)

2)ساخت ساختمانی یک طبقه مشتمل بر یک ایوان یا یک فضای سرپوشیده بدون دیوار که از دو سمت و یا بیشتر باز باشد، فضاهای سرپوشیده ای که سقف آن از جنس شیشه و یا "پی وی سی" است، گلخانه ها، محوطه و یا راه های باز سرپوشیده که مساحت آنها کمتر از 30 متر مربع باشد.

3)جابجایی دیوارهای غیر باربر مشروط بر اینکه نیاز به خدمات ضد حریق نداشته باشد.

4)ساختمان مجزا با زیربنای کمتر از 15 متر مربع که مشتمل بر اتاق خواب نباشد.

     

تنظیم نامه درخواست برای کسب پروانه ساختمانی

چگونگی تنظیم تقاضانامه کسب مجوز

برای کسب مجوز ساختمان دو راه وجود دارد:

1.تقاضانامه نقشه کشی کل ساختمان

2.تقاضانامه بررسی چگونگی ساختمان سازی

هزینه های بازرسی

در هر دو روش ساختمان توسط مهندسین ناظر مورد ارزیابی قرار می گیرد تا انطباق آن با استاندارد های لازم مورد بررسی قرار گیرد. جهت انجام این بازرسی ها هزینه هایی از صاحبین املاک اخذ خواهد شد. هزینه های مرتبط با هزینه ها در اعلامیه ای تحت عنوان خدمات ساختمانی شماره 2 موجود می باشد. این هزینه ها بر اساس مقیاس عملیات صورت گرفته متفاوت است و ممکن است در موارد خاص و جزئی کمترین میزان هزینه اخذ گردد.

تقاضانامه نقشه کشی کل ساختمان

این نوع در خواست ها به صورت معمول تهیه می شود. برای این منظور دو نسخه از فرم درخواست، نفشه کشی معماری، نقشه کف، نقشه موقعیت مکانی محل که در مقیاس مناسب تهیه می شود مورد نیاز می باشد. به منظور جلوگیری از تاخیرات طولانی و غیر ضروری کلیه تقاضانامه ها به استثنای ساختمان های یک طبقه و یا دو طبقه ای که دارای مالکیت خصوصی می باشند باید به همراه دو کپی اضافی از نقشه کف باشند.(در مجموع چهار نسخه)

بر اساس پیچیدگی تقاضانامه، ممکن است تصویب و صدور مجوز تا 3 هفته به طول انجامد. تحت شرایط خاص ممکن است مجوز مشروط و یا مجوز مرحله ای صادر گردد.

تقاضانامه بررسی چگونگی ساختمان سازی

این روش به عنوان جایگزین روش اول مورد استفاده قرار می گیرد. اما بیشتر در جهت کارهای کوچک از قبیل توسعه های زیربنایی در اندازه های کم و نیز کارهای تعمیرات و تغییرات جزئی مورد استفاه قرار می گیرد.بر اساس این روش، کار می تواند بدون ارسال هر گونه نقشه ای (بجز یک نقشه مناسب موقعیت) آغاز شود. اگرچه ممکن است در آینده ناظر ساختمان نقشه های بیشتری را درخواست کند.

این نوع تقاضانامه معمولا در مواردی که شروع به کار پروژه اعلام نشده است کاربرد دارد و در ساخت اداره ها و مغازه ها و تعمیراتی که منجر به پدید آمدن تغییر در راه های خروج اضطراری می شود مورد استفاده قرار نمی گیرد.

در اینجا مطلب حایز اهمیت این است که چون پیش از ساخت هیچ مجوز و یا پروانه ساختمانی صادر نشده است ممکن است در حین ساخت ساختمان دارای عیوب و نقص هایی شده باشد که برطرف ساختن آنها کار بسیار دشوار و پر هزینه ای است.

   

نظارت بر ساختمان سازی

تیم نظارت بر ساختمان سازی مسوولیت تدوین قوانین و مقررات مرتبط با ساختمان و نیز اعمال قوانین وضع شده کشوری و منطقه ای مرتبط با ناحیه جنوب غربی انگلستان را بر عهده دارد.

نظارت بر ساختمان سازی، استاندارد ها و کیفیت ساخت ساختمان ها بر اساس قوانین مصوبه صورت می گیردو ساختمان های نوساز و ساختمانهایی که قصد بازسازی و یا توسعه دارندمی بایست با سازمان نظارت بر ساختمان سازی به منظور رعایت قوانین کشوری و منطقه ای مشاوره نمایند.

قوانین و مقررات ساختمان سازی

این قوانین عبارتست از الزامات قانونی تنظیم شده توسط دولت، جهت اطمینان یافتن از اینکه ساختمان استاندارد های قوانین خاص ایمنی و کیفیت را دارا می باشد. این قوانین همچنین راهنمایی هایی در ارتباط با مصالح مصرفی، مقاوم سازی، سیستم آب و فاضلاب، راه های خروج اضطراری و سایر مواردی که بر ساختار یک ساختمان جدید الاحداث و یا بازسازی یک ساختمان قدیمی تاثیر گذار است را در اختیار مراجعین قرار می دهد.

 

منبع: www.swale.gov.uk

 




ارسال توسط 3شهرساز
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 82
بازدید دیروز: 47
کل بازدیدها: 545632

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس