سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 86/8/12

هم اکنون وزارت مسکن و شهرسازی در اطراف بسیاری از شهرها و شهرهای اقماری، تعداد بسیاری قطعه زمین در اختیار دارد و برای اجرای عملیات آماده سازی این زمینها، با کمبود شدید بودجه مواجه است. از طرف دیگر تعداد بسیاری از شرکتهای خصوصی آمادگی دارند کار آماده سازی زمینها را انجام دهند.

در صورتی که زمین ها، آماده سازی و تفکیک شوند می توان آنها را به قیمت تخفیفی به فروش گذاشت. در این وضعیت، تعداد بسیاری از اقشار مردم حاضر به خرید آنها خواهند بود.

در واقع یکی از وظایف قانونی وزارت مسکن و شهرسازی، آماده سازی زمین های موات و توزیع عادلانه آنها میان مردم است.

هنگامی که وزارت مسکن و شهرسازی و واحدهای تابعه آن در استانها از طریق آگهی اعلام کنند که حاضر به واگذاری زمین به قیمت ارزان به مردم هستند و از مردم بخواهند که قسمتی از پول زمین را به حساب معینی واریز کنند، بودجه لازم برای کار آماده سازی و تفکیک زمین ها فراهم می شود.

این وزارتخانه بدون آنکه نیاز به بودجه عمومی داشته باشد می تواند با شرکتهای شهرسازی قرارداد آماده سازی زمینها را منعقد کند.از سوی دیگر وقتی وزارت مسکن و شهرسازی، زمین های آماده سازی شده در اطراف شهرها را واگذار کند، انگیزه برای ساخت و ساز افزایش می یابد و در بخش مسکن و صنایع ساختمانی، رونق ایجاد می شود.

با واگذاری زمینهای مناسب به آن دسته از ساکنان شهرها که تاکنون به آنها زمین تحویل داده نشده است و همچنین با واگذاری زمینهای مناسب به شرکتهای ساختمانی، عرضه زمین با کاربری مسکونی افزایش می یابد و قیمت زمین کاهش می یابد و در نتیجه قیمت مسکن کاهش می یابد. علاوه بر این وضعیت اقتصادی افرادی که به آنها زمین واگذار شده است بهبود می یابد.

تشریح سیاست پیش فروش زمین به قیمت ارزان

از آنجا که در برخی از مناطق شهری، وضعیت زمین ها و شرایط اقتصادی و اجتماعی به صورتی است که بهتر است شهر در سطح گسترش یابد لازم است در این مناطق مساحت زیادی زمین به شخصی سازان واگذار شود. در بعضی مناطق دیگر وضعیت زمینها و شرایط اقتصادی و اجتماعی به صورتی است که بهتر است شهر در ارتفاع گسترش یابد.

به همین دلیل لازم است در این مناطق مساحت زیادی زمین به مجتمع سازان واگذار شود.

بنابراین سیاست پیش فروش زمین به قیمت ارزان باید به دو شکل زیر انجام شود: .۱سیاست پیش فروش تدریجی زمین ها به ساکنان شهرها، به قیمت ۵۰درصد کارشناسی روز تحت شرایط معین

برای اجرای این سیاست، وزارت مسکن و شهرسازی و سازمانهای تابعه باید با شرکتهای شهرسازی قرارداد آماده سازی زمین منعقد کنند تا آنها زمین های معینی را آماده سازی کرده و به قطعات تعیین شده تفکیک و به ساکنان شهرها واگذار کنند.

در اینجا سؤالی مطرح می شود که مقصود از واگذاری زمین به ساکنان شهرها و شخصی سازان یا معماران محلی و تعاونی مسکن چیست؟ پاسخ این است که باتوجه به قدرت خرید مردم، برای زمینها خریدار وجود داشته باشد.

اگر بر طبق قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب سال ۱۳۷۳ و سایر قوانین و مقررات، زمین به قیمت ۵۰درصد کارشناسی روز به تعاونی های مسکن بفروشیم بسیاری از اقشار ضعیف و متوسط قادر به خرید خواهند بود و وضعیت رفاهی کارکنان دولت بهبود خواهد یافت و توان دولت برای اجرای طرح های آماده سازی، بالا خواهد رفت و عرضه زمین با کاربری مسکونی افزایش خواهد یافت و به همین دلیل قیمت زمین دچار افزایش ناگهانی نخواهد شد.

.۲ سیاست پیش فروش زمین های مناسب در مناطق معینی از شهرها به شرکتهای ساختمانی:

برای اجرای این سیاست وزارت مسکن و شهرسازی و سازمانهای تابعه آن در استانها می توانند با بازرسی های کارشناسی، زمین های موات را در مناطق مناسب برخی شهرها که مستعد برای ارتفاع سازی هستند شناسایی کنند و پس از اخذ مجوزهای لازم، آنها را به مزایده گذارند سپس می توانند با شرکتهای ساختمانی (انبوه سازان) متقاضی زمین که در مزایده برنده می شوند قرارداد واگذاری زمین منعقد کنند و قسمتی از پول زمین را از آنها دریافت کنند.

از طرف دیگر با شرکتهای شهرسازی قرارداد آماده سازی زمین را منعقد کنند و پولهای دریافت شده از شرکتهای ساختمانی را به تدریج به شرکتهای شهرسازی بپردازند.

وقتی زمین ها توسط شرکتهای شهرسازی آماده سازی شد، با دریافت بقیه مبلغ قرارداد آنها را به شرکتهای ساختمانی واگذار کنند و درآمد به دست آمده را به حساب معینی واریز کنند تا صرف پرداخت کمک یا وام بدون بهره به اقشار آسیب پذیر فاقد مسکن شود. در این صورت این اقشار می توانند با اخذ تسهیلات از بانکها به خرید مسکن ارزان قیمت اقدام کنند.

 

اردشیر نعمت پژوه – روزنامه کیهان




ارسال توسط 3شهرساز
آرشیو مطالب
امکانات جانبی

بازدید امروز: 13
بازدید دیروز: 36
کل بازدیدها: 545738

دانلود فیلم

سایت ساز رایگان

بهراد آنلاین

کلیپ موبایل

دانلود فیلم

نرم افزار موبایل

قائم پرس